No sabem com serà el món post-covid però ens el podem imaginar mirant —mesurant— com és el món present. Com que tot allò que és digital és mesurable (connexions, bits, streams) podríem començar per mirar com els va als proveïdors de serveis subscripcions digitals. Netflix, la televisió global ha incrementat el consum en un 322% sumant 16 milions de subscriptors que ja en fan un total de 182. Li segueixen Disney+ amb un increment del 290%, Amazon Prime Video amb un 266% i Hulu, amb fins a un 259% més.
"El gran guanyador del confinament ha estat Zoom: de 10 milions a 300 milions de sessions cada dia"
Però el gran guanyador del confinament ha estat Zoom. A principis d’any, Zoom començava la pandèmia essent una plataforma B2B de videoconferències, coneguda principalment en entorns empresarials i que servia 10 milions de sessions al dia. Avui Zoom és també una plataforma B2C, és la plataforma líder en videoconferències i serveix 300 milions de sessions cada dia. El que dèiem, mesurable.
Però potser la dada més visual de totes (i la que té més implicacions a la llarga) és la del valor borsari de 49.000 que ha atès Zoom a data d’avui. Potser aquesta dada us digui poc, però segons la gent de Visualcapitalits, que han fet números, el valor borsari de Zoom supera al valor agregat de les set aerolínies més grans. La gràfica de l’evolució del valor d’una i altres és pràcticament un mirall: tot el que a l’una puja, a les altres baixa. Els ingressos de les grans aerolínies han caigut un 62% des de la crisi de la Covid-19 i això planteja moltes preguntes als inversors.
Continuarà Zoom en aquestes xifres quan passi tot? Quantes aerolínies ja no tornaran a operar? Podran els Google, Facebook i Jitsi prendre-li part del pastís? Passarà tot? Quan la gent pugui viatjar, els 300 milions de sessions diàries de Zoom cauran indefectiblement però molta gent que ha descobert que una estona de videoconferència li estalvia temps, diners i tots els maldecaps dels desplaçaments aeris, mai més no tornarà a volar per fer una reunió, jo el primer.
Curiosament la resposta la podríem trobar llegint entre línies en la carta que el CEO d’Airbnb Brian Chesky va enviar als seus treballadors ara fa quinze dies on els notificava que acomiadava 1.900 treballadors, un 25% del total. En un parell de punts d’un llarg i transparent apunt al seu blog diu literalment que:
1) No sabem exactament quan la gent tornarà a viatjar i
2) quan la gent torni a viatjar, serà diferent.
I més avall rebla:
"Els viatges en aquest nou món seran diferents, i cal que evolucionem Airbnb en conseqüència. Les persones voldran opcions més properes a casa, més segures i assequibles. Però la gent també anhela alguna cosa que sent que se’ls ha tret: la connexió humana.”
Ja fa dies que reivindico l’anar a passar el cap de setmana a Sant Miquel del Fai com ans solíem en aquella Catalunya de la truita, el trago i el transistor, la de les tres tes que deia el savi Carles Barba. Que s’ho vagin mirant els de les aerolínies, i també els de Zoom.