Quan el teu negoci és present en prop de 60 països de tot el món, el més fàcil seria perdre l'esperit aventurer i no pensar en nous reptes. Sobretot si parlem d'estendre l'empresa a l'Àfrica, aquest mercat desconegut i poc desenvolupat que desperta tantes incerteses a molts inversors. Fins ara, poques empreses catalanes havien gosat apostar per aquesta via comercial. No obstant això, darrerament molts països d'aquest continent en desenvolupament tenen una demanda i una mancança de coneixements que requereixen una oferta exterior i s'estan erigint com a noves potències emergents.
Això ha obert un nínxol de mercat a moltes empreses de casa nostra que ara veuen l'Àfrica com una aposta de futur i de creixement. En aquest sentit, després de les BRIC's, ara són els països africans els que són futures potències i, si actualment aquest continent representa un 4% de la riquesa mundial, es preveu que aquesta xifra creixi fins al 7% el 2030. Una oportunitat inversora que moltes firmes catalanes ja han començat a desenvolupar.
Les empreses, però, sovint necessiten un assessorament extern per caminar en el mercat africà. El Pla Àfrica, un projecte que ajuda i assessora les firmes de Catalunya que volen ampliar el seu negoci cap al mercat africà és una solució. Prop de 40 negocis ja han col·laborat amb aquest pla que compta amb les dues Oficines Exteriors d'ACCIÓ a Johannesburg (Sud-àfrica) i una altra a Accra (capital de Ghana).
Destil·lant per l'Àfrica amb garanties de negoci
Una de les empreses que han decidit emprendre el viatge cap al continent africà és Destilerías MG, l'empresa familiar fundada l'any 1835 dedicada als destil·lats i ubicada a Vilanova i la Geltrú. La firma catalana va començar a fer exportacions als anys 80 per estendre la venda de les seves begudes alcohòliques per diversos països de l'Àfrica. L'empresa ha entrat en una de les cadenes del sector més importants del continent i tenen clients a països com Sud-àfrica, Angola, Kenya o Nigèria. A més, està en vies d'assolir acords a Camerún, Ghana o Guinea Equatorial, entre d'altres. "Vam pensar que anar en una missió específica a l'Àfrica seria la millor opció per a nosaltres. Aquesta col·laboració ha estat molt positiva i n'estem molt contents: val la pena invertir una mica més i assegurar-te tenir èxit amb bon assessorament", explica el responsable del mercat africà de Destilerías MG, Arnau Grifolls.
La fàbrica de destil·lats està ubicada a Vilanova i la Geltrú. Cedida |
L'empresa va contractar el servei de recerca de canals de distribució a Sud-àfrica d'ACCIÓ, qui va aportar una subvenció a la firma catalana i també va acompanyar als seus responsables a mirar possibles clients. Amb tot, Destilerías MG, que a més de la de Vilanova també té una destil·laria a Centreamèrica, envia anualment 40 contenidors a aquest continent amb gairebé 50.000 ampolles facturant prop de 800.000 euros, que representen el 20% dels 3,5 milions que factura l'empresa a l'any en exportacions amb l'optimisme de fer créixer aquesta xifra els pròxims anys.
"Són mercats que han de preservar i cuidar. Si no hi viatges com a mínim dues vegades a l'any i fas visites als clients, ja et pots oblidar de les vendes", assegura Grifolls. Els productes de l'empresa catalana que més es venen al continent africà són els combinats ja preparats i la ginebra, mentre que les ampolles estan adaptades a la realitat de cada societat, tenint en compte les normes especials i regulacions de cada indret i etiquetant en anglès, portuguès o francès, segons país.
Ghana, la gran oportunitat per entrar a l'Àfrica
Una altra de les empreses catalanes que ha decidit emprendre l'aventura africana és Gomà Camps, la firma catalana situada a La Riba (Tarragona) que fabrica, transforma i comercialitza productes de paper tissú, ja sigui d'ús higiènic per la casa, industrial o per a hospitals. Fundada l'any 1758, aquesta empresa familiar és la tercera més antiga de tot Espanya.
No va ser fins a l'any 2013, que van començar a interessar-se per l'Àfrica visitant alguns països i el 2014 van arribar a la conclusió que s'havia d'invertir en aquest continent que és un mercat en potència. "Ens van fer veure que el negoci era possible", assegura Juan Manuel Miranda, responsable de mercats exteriors de Gomà Camps. L'empresa té dues fàbriques a La Riba on també té un departament d'R D, així com dues fàbriques a Aragó i Portugal i una petita factoria a Angola. Preveu arribar aquest any als 200.000 euros facturats gràcies a les exportacions a països de l'Àfrica que el pla fixat pels tres anys vinents preveu assolir els 3,5 milions. A part de Ghana, trobem Moçambic, Angola, Marroc o Senegal, on s'envien contenidors amb productes cada un o dos mesos. En total, la firma és present de manera regular en 12 països i la facturació anual és de 160 milions d'euros.
L'empresa ha acabat entrant al Club Àfrica Subsahariana. L'entrada de negocis europeus a Ghana té un punt a favor i és que el país gaudeix d'una economia, seguretat i Govern estables, factors clau pels quals són nous en el mercat africà. Amb tot, Gomà Camps s'ha hagut d'adaptar a la demanda del país, ja que, per exemple, en les grans comandes que envia cap allà, el 80% dels rotlles de paper higiènic es venen per unitats i no per paquets com passa a Europa. Un factor important si mirem antics casos d'èxits com ara Gallina Blanca, que va crear fa prop de 40 anys les seves pastilles "Jumbo", denominades l'"Avecrem africà", adaptades als gustos nutricionals del continent.
Jumbo, el producte africà de la companyia Gallina Blanca |
L'inici d'un futur carregat de nous projectes
El potencial creixement econòmic de l'Àfrica fa preveure l'arribada progressiva de noves empreses estrangeres a la zona. Una mostra d'aquesta tendència és la posada en servei constant de noves destinacions aèries a les principals capitals africanes. I és que sembla que a l'Àfrica occidental hi està havent un repunt important de la construcció i és aquí on les firmes poden trobar un nínxol de mercat important. "Animo a les empreses catalanes a apostar per l'Àfrica amb perseverança i ganes d'anar-hi. Cada país és un món i les oportunitats hi són sobretot en aquest continent que és el futur", assegura Grifolls. "Àfrica és un lloc on els negocis seriosos als quals estem habituats són necessaris, i s'ha de descartar la por inicial sortint de l'espai còmode d'un mateix", afirma Miranda.