El sector nàutic català, un motor econòmic de 500 empreses i 1.028 milions d’euros

La cadena de valor del sector nàutic de Catalunya ocupa gairebé 4.000 persones entre les més de 500 empreses identificades

Saló Nàutic  | ACN Saló Nàutic | ACN

La cadena de valor del sector nàutic de Catalunya factura de manera agregada 1.028 milions d'euros i ocupa gairebé 4.000 persones entre les més de 500 empreses identificades. Són les conclusions de la primera fase de l’estudi de millora de la competitivitat del sector nàutic, que forma part del projecte de descarbonització d’embarcacions d’esbarjo. Aquest és un dels projectes de llegat que impulsa la Fundació Barcelona Capital Nàutica, juntament amb ACCIÓ -l’agència per la competitivitat de l’empresa de la Generalitat- i Barcelona Activa -Ajuntament de Barcelona, en el marc de la Copa Amèrica i que té per objectiu millorar la competitivitat de la cadena de valor del sector nàutic d’esbarjo aprofitant el repte de la descarbonització.

L’estudi, encarregat a la consultora Cluster Development, identifica que gairebé el 50% de la facturació analitzada és fruit d’activitat industrial, tant de drassanes de refit i varadors (271 milions d'euros), com de drassanes de nova construcció (90 milions d'euros) o indústria auxiliar (96 milions d'euros).

L’estudi, encarregat a la consultora Cluster Development, identifica que gairebé el 50% de la facturació analitzada és fruit d’activitat industrial

Algunes de les empreses identificades tenen un posicionament vinculat a la sostenibilitat amb solucions específiques o integració de criteris de sostenibilitat en la visió empresarial: a tall d’exemple, enginyeries especialitzades en àmbits com l’eficiència energètica dels vaixells; drassanes que apliquen l’ecodisseny i construeixen amb processos que optimitzen les embarcacions per reduir-ne el consum; o fabricants de solucions per a la sostenibilitat com sistemes d’emmagatzematge d’energia, motors i grups electrògens elèctrics o de consum de combustibles alternatius.

Reptes del sector

Aquesta primera fase del projecte ha permès identificar els principals reptes estratègics que tenen les empreses, que són els que es treballaran a partir del pla d’acció que es definirà en el marc del projecte i que té com a objectiu millorar la competitivitat i descarbonització de la cadena de valor del sector nàutic.

Entre els reptes identificats destaquen els vinculats amb el desenvolupament de solucions per a millorar la sostenibilitat dels processos de fabricació, com l’ús de nous materials o de tecnologies que optimitzin el consum de materials; els vinculats amb la reducció d’emissions i impactes durant la vida útil de les embarcacions i la gestió del final del seu cicle de vida com millorar la hidrodinàmica o eficiència energètica per a reduir els consums, l'ús de sistemes de propulsió sostenibles, o la reconversió d’embarcacions. També han aparegut reptes vinculats al desenvolupament de nous mercats, la digitalització, l’escalabilitat i millora de la productivitat, o la formació del talent específic vinculat amb la sostenibilitat en el sector nàutic. A més, s’ha destacat la necessitat d’incentius i foment de la innovació i transferència tecnològica així com la gestió del coneixement en aquest sector.

Més informació
Catalunya monopolitza l'activitat estatal del sector nàutic
La recuperació del Saló Nàutic i del sector, en xifres
El sector nàutic vol liderar la recuperació
Les estacions gironines lideren la facturació del sector nàutic
Avui et destaquem
El més llegit