Kantox, Privalia o Marfeel són empreses que s’han convertit en campions globals. Ara són grans empreses que facturen xifres amb uns zeros a la dreta que, segurament, inicialment no havien ni imaginat. I ho han fet picant pedra, començant des de baix, convertint-se primer en herois locals abans de ser líders de referència per als nous emprenedors. Però la llista no acaba amb ells, HolaLuz i Wuaki.tv també són alguns dels exemples que s’han pogut veure parlant als escenaris del 4YFN en les darreres edicions i que són una mostra del talent emprenedor català.
A la fira d’emprenedors paral·lela al MWC d’aquest any hi veurem parlant de les claus del seu èxit ABA English, que ha trencat esquemes amb un model d’aprenentatge totalment online de l’anglès; TravelPerk, amb una plataforma per a la contractació de viatges de negocis en línia; o Adsmurai. Aquesta última startup és l’única a tot el món que ofereix social advertising i user generated content, dos serveis innovadors que ajuden les empreses a treure un major rendiment de les seves inversions en publicitat, però al món online.
Ser únics al món
Segurament un dels factors del seu èxit és precisament aquest: oferir una plataforma única al món. Un producte tan excepcional que el mateix Mark Zuckerberg ha fitxat com a partner per a Facebook, tal com apuntava el CEO de la startup, Marc Elena, en una entrevista a VIA Empresa.
Adsmurai comercialitza el servei a Espanya, Colòmbia, Mèxic i França i té prop de 60 treballadors
Adsmurai també treballa ja amb Instagram, Twitter i Youtube amb l’objectiu de fer que els 4 euros de retorn que un client obtenia per cada euro d’inversió en publicitat, es multipliqui gràcies a l’aparador de les xarxes socials. Un claim prou potent per ser presents ja a Colòmbia, Mèxic, França i Madrid, i comptar amb un equip d’una seixantena de treballadors.
De fet, Elena remarca que el mercat tecnològic es troba en plena revolució. El boom dels mitjans digitals encara no ha tocat sostre i precisament perquè les grans empreses estan descobrint ara tot el seu potencial. I precisament a això atribueix el seu creixement: “Empreses com nosaltres evolucionem molt i no és estrany que tripliquem l’equip o la facturació en poc temps”.
Néixer pensant en gran
Un altre que, seguint els patrons del 4YFN, podria encaixar perfectament en el perfil de campió local és Signaturit. La companyia va néixer el 2013 i ja supera en més de 40 el nombre de treballadors i de països on opera –amb un 10% de clients internacionals-, però mantenen la seva ànima startup. O almenys així ho remarca el seu CEO, Juan Zamora, que considera que una de les claus del seu èxit va ser néixer amb una “visió global, no local”. Un tret característic que ja va destacar Juan Margenat, de Marfeel, al 4YFN com a element fonamental per acabar esdevenint un campió global.
En el cas del servei de firma digital de la startup, es tracta d’un producte pensat a cobrir les necessitats de les empreses europees en matèria de seguretat i optimització de temps i recursos de la gestió de documents.
La diversitat de la plantilla és un dels elements que fa que l'empresa sigui global
I l’equip és una mostra de la diversitat necessària per tenir una mentalitat global. El 40% de la plantilla l’integren dones, mentre que el 60% són homes, tots de perfils diversos, i compten amb prop de vuit nacionalitats diferents. Una xifra que pot créixer tenint en compte que es troben en fase d’obrir una nova oficina a la ciutat alemanya de Hannover i que de cara al 2018 preveuen passar de 40 a 60 treballadors.
Innovar o morir
Zamora apunta que prop del 50% de la facturació es destina al departament de R+D. Com a companyia del sector tecnològic, també han vist en el blockchain i els smart contracts una manera de progressar i d’entrar a nous mercats. En aquest sentit, el CEO recorda que sempre que s’arriba a un país s’ha de presentar un producte “amb valor afegit” i sovint la tecnologia és el plus que cal aportar.
Bons inversors al darrere
Adsmurai va aixecar 4 milions d’euros a principis del 2017 en la seva segona ronda de finançament. Van liderar l’operació Axon Partners Group, BStartup i Enisa, tres grans que avalen que la companyia pugui continuar amb pas ferm.
Signaturit tampoc es queda enrere. En dues ampliacions de capital han captat un total de 3,4 milions d’euros i han marcat un rècord en captació de fons en la història d’Esade BAN. Entre els seus inversors, es troben el Banc Sabadell a través del programa BStartup i Sabadell Venture Capital, els fons Nero Ventures i Faraday Venture Partners i empreses familiars com Boyser, que va entrar a partir de la xarxa de l’escola de negocis.