La majoria de parades disposen d’una pantalla que informa del temps que falta perquè arribi l’autobús. Però aquesta informació que sembla tan habitual, no ho era feia uns anys. Capmar va ser la primera empresa catalana que va unificar els sistemes d’informació de tots els autobusos de Barcelona per oferir tota aquesta informació en una mateixa parada. Es tracta de la segona generació d’una empresa de més de 40 anys especialitzada en mobiliari urbà. “En els seus inicis, el que feia l’empresa era unificar el mobiliari de les parades d’autobús, que van passar d’un simple pal a una marquesina amb seients perquè la gent esperés el transport públic. Però passats els anys vam veure que també hi havia molta informació a unificar”, assenyala Nicolás Capablo, CEO de Capmar. “Avui els usuaris del transport públic són més exigents i no en tenen prou en què a una parada s’aturi l’autobús, sinó que volen que també els proporcioni informació”, afegeix.
"Vam començar unificant el mobiliari de les parades d'autobús, però amb els anys vam veure que també hi havia una informació a unificar"
Per una mateixa parada passa un autobús de TMB, d'AMB, de MonBus i de Mohn. Per saber quant trigarà el vehicle a arribar, tots els autobusos porten un GPS comunicat amb una centraleta que calcula aquest temps i l'envía al núvol, però cada companyia de transport té el seu propi sistema. Per això, Capmar unifica tots els sistemes de les diferents companyies d’autobús i els porta a la mateixa parada. Però no només informa del temps que li falta al bus a passar, sinó també dels avisos –incidències, si un carrer està tancat o modificacions puntuals del recorregut, per exemple-. “Al final, és un sistema on la informació s’aglutina en un sol punt”, puntualitza l’empresari.
A més, totes les parades d’autobús que disposen de la tecnologia de Capmar funcionen amb energia solar, la qual cosa permet que la pantalla de la parada funcioni de forma autònoma i es comuniqui sense fils al sistema Capmar Cloud. L’empresa va començar amb el pal PSI, però avui en dia compta amb diferents parades d’autobús que s’adapten segons les necessitats del carrer o de la zona on estan situades.
La innovació com a filosofia d’empresa
Aquesta empresa catalana porta 10 anys unificant els sistemes d’informació del transport públic. Tot i això, no para d’innovar. Un dels projectes que ja està en marxa és el Capmar Demand, un sistema gràcies al qual l’autobús només va a la parada quan hi ha alguna persona que necessita el transport. “Abans, els autobusos passaven 15 cops per un punt on no hi havia ningú. Els usuaris del transport públic que viuen als afores de Barcelona volen que el servei funcioni igual de bé que a la ciutat, però el problema és que no és el mateix portar un autobús en el qual van 10 persones que un que només en porta una”, explica Capablo. Per això, Capmar ofereix a les companyies de transport públic i als ajuntaments que el bus només vagi a la parada quan faci falta. D’aquesta manera, s’aconsegueix un gran estalvi de quilometratge i de CO2. Aquest projecte ja funciona a municipis com Sitges o El Prat de Llobregat.
L'empresa ofereix un sistema pel qual l'autobús només va a la parada quan hi ha alguna persona que necessita el transport
Una altra innovació que s’està provant ara a les Illes Canàries des de fa vuit mesos aproximadament és que les parades d’autobús permetin consultar el saldo de la targeta de transport gràcies a un sistema contactless. Una segona fase que Capmar vol posar en marxa és que també es pugui recarregar la targeta a la mateixa parada.
Els sistemes d’informació de Capmar “es poden aplicar a qualsevol àmbit, tot i que el nostre potencial està en el transport”, assenyala Capablo. Per això, l’empresa està entrant també en el sector del taxi. “Hem creat un punt d’informació conjunt amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en el qual es pot calcular el que costa el taxi”, explica.
La nova realitat de les smart cities proporciona un nou mercat per a Capmar. Capablo creu que el futur del transport públic no és només l’autobús, el tren o el metro, sinó tot. “Nosaltres creiem que en uns anys ningú tindrà un cotxe en propietat, si no que es podrà llogar i per això es necessitarà saber on és. Al final, tot estarà interconnectat i d’aquí la necessitat d’un software com el nostre”, conclou l’empresari.