Si a Catalunya hi ha una entitat experta en la matèria, aquesta és Reimagine Food. L'acceleradora va néixer el 2014 de la mà de Màrius Robles, qui tenia experiència com consultor i analista d'innovació i tendències en companyies com Siemens, McDonalds, Endesa o Vodafone. El motiu? "Aprofitar el context idoni per a l'alimentació", respon el CEO, qui recorda així la ràpida proliferació de start-ups que hi ha hagut en els últims anys, l'eclosió del comerç online i el boom de la gastronomia a través del social food.
Precisament va ser en l'edició de 2014 del Bizbarcelona on Robles va presentar el projecte. I aquest mateix escenari és l'escollit per fer balanç del primer any d'activitat. O el que és el mateix: "Un any de molta feina, però d'èxits. Ara ja podem parlar de nosaltres i no tant dels altres, perquè ara podem dir que nosaltres estem innovant".
Robles detalla a VIAempresa que fins al moment han accelerat 10 food tech start-ups de diferents àmbits en alimentació i n'han monitoritzat prop de 3.000. A més a més, col·laboren estretament amb grans companyies de la talla de Gallina Blanca Star, Danone, Borges, El Corte Inglés o Carrefour per "unir les necessitats de la indústria alimentària, els seus reptes i els avançaments tecnològics de les start-ups".
Ecosistema de referència
"Crear un ecosistema propi de food tech era un dels objectius principals. Ho hem fet i hem aconseguit que atregui iniciatives d'altres països, que ens escullin per accelerar els seus projectes. D'aquí venen les 10 start-ups vinculades a alimentació i tecnologia que hem accelerat amb el programa Prometheus", detalla el CEO de Reimagine Food. Algunes d'aquestes companyies procedeixen de centres de referència mundial o estan presentades per Google i la Nasa. "També treballem amb la Universitat Politècnica de Madrid", afegeix, i és que tenen l'ànim de sumar el màxim de forces possible per enfortir i ampliar les línies de recerca que tenen entre mans.
Les 10 start-ups proposen eines que milloren l'experiència en alimentació. Reimagine Food |
Entre les virtuts de l'acceleradora que enumera Robles amb orgull hi ha el fet de comptar amb projectes que basen la seva aportació en l'ús del Big Data, els drones i la biotecnologia. El que considera que serà del futur, juntament amb la robòtica, la impressió 3D i la tecnologia mòbil.
Però la seva aposta pel talent i per la capacitat d'innovar també es veu en els més de 500 emprenedors que Robles assegura que tenen identificats. Molts d'ells tenen ja una iniciativa entre mans; d'altres, encara no, però sí una clara intenció d'aportar el seu granet de sorra al sector.
Un Reimagine Food a Itàlia
Fer el salt a Itàlia està entre les accions que preveuen fer a curt termini. De fet, ja té data: octubre de 2015 en el marc de l'Expo de Milà. "Itàlia és el país que més s'assembla a Espanya quant a volum d'empreses i el significat que té per ells aquest sector. Tenen passió per l'alimentació, volen innovar i saben que poden i han de fer-ho", respon el CEO en ser preguntat pel motiu de la localització.
En aquest sentit, Robles intenta desmentir que Reimagine vulgui ser com Silicon Valley, com explica que sovint s'ha fet. "És cert que volem ser un punt de referència com ho és aquest punt pel que fa a desenvolupament tecnològic, però tant Espanya com Itàlia tenen suficient potencial i capacitat per a crear el seu propi model de creixement, sense la necessitat de seguir les passes de Silicon Valley", insisteix.
Les tendències del sector
Les noves start-ups se centren tant en crear nous gadgets i eines que milloren l'alimentació, com d'altres que busquen oferir una experiència diferent tant en el consum com en la compra. Però l'objectiu de totes és comú: "Donar un poder absolut al consumidor. Estem vivint en una era de l'obsessió del healthy i el wellness, per això les start-ups volen cobrir les noves necessitats dels clients".
En aquest sentit, Robles esmenta la recent adquisició de la Nevera Roja per part de Rocket Internet, el grup empresarial que s'està expandint per Europa amb la compra de companyies d'alimentació. "Ara és inevitable parlar d'e-commerce i food delivery, està en ple creixement i operacions com la de Rocket Internet demostren que el futur va per aquí", subratlla.
Una última tendència és la "uberització dels negocis en alimentació". Segons el CEO, es tracta d'un "canvi en els procediments i hàbits de compra que l'economia col·laborativa aprofita per crear nous models de negoci que atrauen, especialment, als millennials".
Resultats de 12 mesos de feina
Entre les iniciatives que ha desenvolupat Reimagine Food en el seu primer any de vida, Robles en destaca tres:
- Edamam. Es tracta d'una start-up que recull receptes amb un valor nutricional determinat. Filtra plats per diversos criteris, però el més destacat és el dels ingredients, de manera solucionar el problema d'invertir massa hores buscant els elements necessaris per cuinar-lo.
- Healthy Choice Supermarket. Identifica i selecciona menús adients per a cada usuari i d'acord ambl seu ADN.
- Memora. Mitjançant una càmera diminuta que es pot enganxar a la solapa de l'americana, grava cada 30 segons les reaccions de l'usuari amb el menjar, analitzant les reaccions i fent recomanacions en funció del que li agrada o li convé.
"L'única disciplina artesanal que queda on pots passar del fracàs a l'èxit en menys temps i cost és la cuina", defensa amb fermesa Robles. Una afirmació que resumeix el motiu del gran auge de la gastronomia i les start-ups food tech en els últims temps.