Un robot com a regal per animar la seua parella és l'origen de Droide Comunidad. La història neix en plena crisi, quan en 2012 la periodista Marga Pertegaz i l'enginyer informàtic Jorge Pérez es queden, alhora, a l'atur. Ella, sabent dels interessos d'ell, intenta animar-lo buscant un obsequi que compra per internet i sense saber-ho posa les bases del que serà el seu pròsper negoci conjunt. "Va ser una situació bastant complicada. Amb el capital de l'atur, sobretot Jorge ho va invertir a crear Droide. I va ser una aventura. És veritat que vam fer números i ho mirarem tot al mil·límetre, però sí que crec que no vam ser conscients del tot d'on ens ficàvem", explica Pertegaz, actualment la responsable de comunicació del que ara ja és un centre multidisciplinari on aprendre robòtica, programació, impressió 3D, etc.
"Quan naix Droide ho fa com una botiga però la nostra visió és que volíem donar formació, tant a xiquets com a adults, en noves tecnologies", apunta Pertegaz. "Ara hi ha moltes empreses, no solament està Droide a pesar que vam ser els primers. Nosaltres no veiem la robòtica com una moda ni ens centrem solament en Lego, perquè hi ha molt més. La nostra visió, dins d'un món bastant complex i tenint present cap a on anem, és que els xiquets estiguen preparats per al futur i per a les ocupacions que vénen i que comencen a rebre unes competències que pensem que són necessàries actualment i pròximament", apunta Pérez, també enginyer electrònic.
Pérez: "La nostra visió és que els xiquets estiguen preparats per al futur i per a les ocupacions que vénen"
Ell és l'alma mater d'aquest negoci ubicat a València però que ja ha obert el seu segon centre a Castelló, on també volen arribar per contagiar del seu esperit a joves i grans. I estan ben motivats: enguany han creat la primera competició amb mbot de València, la Smart Robot Competition 2018 (#SRC2018) i tres dels seus alumnes participaran aquests dies en la World Robot Olympiad (WOR), la competició a escala educativa més important d'aquesta disciplina que se celebra a Chiang Mai, Tailàndia.
Primer, una botiga de barri
Inicialment Droide va ser una botiga ubicada al carrer Guillem de Castro de València en què venien els primers robots que coneixia la ciutat. Es van inspirar en el model de treball de Ro-Bótica, establiment de Barcelona que va ser el seu primer proveïdor de robots. També van viatjar a Barcelona per a parlar amb la Fundació educaBOT i, de fet, "vam ser els primers a dur a terme les competicions a la Comunitat Valenciana". El seu objectiu en aquell moment era treballar la seua estratègia per a veure en quins punts havien de començar a potenciar per entaular relacions en l'àmbit empresarial", reconeix Pertegaz.
Entre la seua clientela, famílies, gent jove i professors universitaris que també eren pares i que mostraven un interés per les noves tecnologies i l'aprenentatge. "Va ser quan se'ns va quedar xicotet Guillem de Castro i van venir unes persones a oferir-nos un canvi i ens associem amb Studio, que ens suposava tenir un local més gran, més inversió, més alleujament econòmic i més estabilitat". Ara Jorge Pérez és soci fundador i manté la propietat al 50% amb una altra sòcia, una operació que els ha permés créixer i situar-se en un nou espai en què també s'imparteixen altres disciplines, com cursos d'idiomes, per exemple.
Ubicats ara en la zona universitària de Tarongers, compten amb una plantilla de 10 persones i asseguren que el seu projecte és solvent i autosostenible. "Droide suporta aquesta infraestructura, nosaltres no tenim implicacions econòmiques personals". I tot i que no dóna xifres de facturació, sí que confirma que el projecte creix notablement cada exercici que suma.
Filosofia i estratègia
Superat, per tant, aquell període de crisi i amb bona nota, Pertegaz considera que bona part de l'èxit de Droide Comunidad ha estat la comunicació en xarxes socials: "Gràcies al fet que ningú utilitzava les xarxes socials a escala empresarial tant com ara -sí que hi havia gent, però sobretot eren les grans marques- ho vaig començar a potenciar i la gent va començar a entrar, gent que ens coneixia a través de les xarxes socials i perquè teníem una pàgina web molt bona. Ja li vaig dir a Jorge que si en alguna cosa calia invertir era en la imatge de la nostra empresa. El primer que vam fer va ser contactar amb uns amics que tenien una agència de comunicació", explica la periodista.
Pertegaz: "Si en alguna cosa calia invertir era en la imatge de la nostra empresa. El primer que vam fer va ser contactar amb una agència de comunicació"
Integrats dins de l'anomenat moviment maker valencià, l'equip de Droide Comunidad va més enllà i creu que el seu és un sector creixent perquè "aquest món anirà canviant. No veig la robòtica com una classe extraescolar sinó que crec que és una cosa necessària, una cosa que hauria d'estar de forma curricular tant en Primària com en Secundària i donar-li un suport més gran", apunta Jorge Pérez. "La revolució que estem vivint en educació és pràcticament una revolució industrial amb la impressió 3D, la programació... i l'educació ha d'adequar-se a ella i ací estem nosaltres", conclou.