Si véns amb pressa, t'aconsello que facis una pausa i tornis quan tinguis temps. Pensa en situacions en què se t'exigeix que prenguis una decisió de manera immediata. Quan has de prendre una conclusió precipitada sense tenir tota la informació. Quan comences el dia recordant totes les tasques que no vas fer ahir. Com diu Free Damm: Per continuar, atura't; una filosofia que comparteixen empresaris d'èxit i que té com a premissa fer una pausa per anar més lluny.
La seva recepta és tan senzilla com complexa. "Això no va de muntar companyies, sinó d'escalar companyies i per escalar una empresa has de parar, pensar i saber exactament a quin mercat et dirigeixes i com ho faràs", argumenta Ricard Garriga, cofundador de Menorca Millennials, la primera desacceleradora de startups que aquests dies reuneix emprenedors i inversors a l'illa de Menorca, amb l'objectiu de revisar el seu model de negoci i preparar-se per la seva propera fase de creixement.
Segons Lucas Carne, cofundador de Privalia, invertir temps a conèixer els teus companys de viatge, el model de negoci o el que és realment important pel pròxim quadrimestre permet encarrilar-te en la direcció correcta. "A l'empresa fem sessions a l'exterior per parlar sobre l'estratègia, la cultura, l'equip i estar tots alineats", recorda.
Ignasi Puig, soci fundador de l'agència de publicitat SCPF, és dels que prefereix pauses curtes però seguides: "M'agrada més desaccelerar cada dia 10 minuts que no pas agafar-me un mes sabàtic. Fer una pausa per organitzar les teves idees i projectes és una necessitat real per avançar".
Per a Charlie Taibi, COO d'UnCollege, un programa d'un any amb una estada a l'estranger, pràctiques professionals i mentoring, orientat als joves estudiants just abans de començar la universitat, "desaccelerar és fer un pas enrere per fer-ne dos endavant". Segons Taibi, la majoria de les empreses viuen immerses en la velocitat del dia a dia fet que dificulta que puguis pensar a llarg termini. "Jo cada dia, quan acaba la jornada, escric en una llibreta les accions i tasques que he fet; així en prenc consciència i puc actuar millor l'endemà", explica.
Els emprenedors de Menorca Millennials desconnecten del dia a dia i es preparen per la propera fase de creixement.
El moment 'kit-kat'
Però quan s'ha de desaccelerar? "Després d'haver accelerat molt durant un temps, quan l'empresa ja té un nivell de maduresa i dimensió; just a temps per replantejar-te l'estratègia i el posicionament", argumenta Philippe Gelis, cofundador de Kantox, l'empresa de Barcelona especialitzada en la gestió de divises i una de les startups amb més trajectòria de l'ecosistema fintech.
Segons Gelis la desacceleració és un moment en el qual t'oblides del dia a dia i de l'objectiu de la setmana. És a dir, "deixes de pensar a curt termini i passes a pensar a llarg termini".
Patrick Morselli, qui va dirigir l'expansió d'Uber a Amèrica Llatina, no hi està del tot d'acord. "No crec que per desaccelerar primer hagis d'haver estat un temps accelerant; de la mateixa manera que hem de dormir cada dia, també hem de desaccelerar". Morselli explica que hi ha diferents tipus de desacceleració i que cada dia pots desaccelerar durant 10 minuts. "A mi m'agrada fer una pausa de bon matí per focalitzar i identificar que és el que vull fer aquell dia, ja que de vegades tens la sensació que has treballat molt però les accions i tasques que has fet no han tingut un gran resultat o impacte positiu. Segons l'exdirectiu d'Uber, "per identificar aquelles accions que multipliquen, has d'haver fet una pausa abans".
Opina el mateix Franc Carreras, professor de màrqueting digital d'Esade, qui argumenta que quan t'enfrontes a una amenaça o una situació de crisi cal fer una pausa. "És un mètode que s'utilitza en situacions de crisi però que també s'ha de fer de forma regular", afirma Carreras, qui recorda que hi ha gent que cada matí quan es desperta dóna les gràcies: "Posar pensaments positius al teu cervell de bon matí genera molts beneficis".
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.