Cultura, per què posar-hi diners?

El Festival Fringe ha complert quatre edicions gràcies al mecenatge de la Fundació Banc Sabadell que busca projectes culturals que destaquin el talent

El grup Cobbet Ensemble, una de les propostes del festival Fringe El grup Cobbet Ensemble, una de les propostes del festival Fringe

Cultura, talent i territori és una barreja on les empreses també tenen molt a dir. Aquest còctel s'ha traduït en un exemple de mecenatge cultural d'èxit a Torroella de Montgrí. Allà, el festival Fringe, que se celebra en paral·lel a l’històric Festival de música de la ciutat empordanesa, posa de relleu el talent musical emergent. La primera edició es va celebrar fa quatre anys després que la directora del festival de Torroella, Montse Faura, es dirigís al president de la Fundació Banc Sabadell Miquel Molins per presentar-los la proposta i aconseguir el suport econòmic per tirar-lo endavant. La implicació de la Fundació va ser pràcticament instantània. “El Fringe abarca dos àmbits que nosaltres treballem, la cultura i el talent”, explica la directora de la Fundació Banc Sabadell, Sònia Mulero, afegint que el projecte casava perfectament amb els valors que recolza l’entitat que dirigeix. “El Fringe forma part d’un festival de prestigi, acompanya la gent jove i és gestionat per gent jove”, remarca.

En essència, el Fringe, que enguany ha celebrat la seva 4a edició, va néixer com una proposta alternativa que volia donar espai als músics joves. “Va ser una idea del festival veient que una de les mancances al nostre país és que falten espais per presentar el talent emergent”, explica Eduard Balaguer, el seu coordinador. El Fringe aprofita el marc del Festival de Torroella de Montgrí per programar concerts gratuïts en espais emblemàtics del municipi i fer arribar aquest talent jove a un públic molt més ampli.

Balaguer: "Al nostre país falten espais per presentar el talent emergent”

L'exemple de la col·laboració entre la Fundació Banc Sabadell és un més dels que gestiona la Fundació Catalunya Cultura, plataforma de la que forma part i que busca trobar noves fórmules de finançament per a projectes culturals a través d’empreses o fundacions. A través de la Fundació Catalunya Cultura, projectes com el Fringe poden entrar en contacte amb patrocinadors i mecenes privats i obtenir assessorament i suport a l’hora de presentar els projectes. En aquest sentit, Mulero explica que a l’hora de decidir si la Fundació Banc Sabadell s’implica en un projecte, el que és mira principalment “és que sigui una proposta de valor estructurada, que tingui sentit, que tingui impacte i que sigui sostenible”.

Eduard Balaguer i Sònia Mulero
Eduard Balaguer i Sònia Mulero. Cedida

 

La directora recorda que Fundació Banc Sabadell no disposa de convocatòries específiques sinó que compta amb un pressupost anual i quan arriba un projecte, hi ha un comitè intern i després, ho aprova el patronat. Així es va fer, per exemple, amb el cas del Fringe. “Venia d’un àmbit reconegut, que és el festival de Torroella, que té prestigi de fa molts anys, i ha creat una part d’excel·lència dels joves. Per nosaltres és important reconèixer i acompanyar aquest talent”, explica.

Un suport important

Pels organitzadors del Fringe ha estat important comptar amb aquest suport econòmic que representa gairebé el 80% del pressupost total del festival, el que suposa “un suport importantíssim”, reconeix Balaguer, tot i que puntualitza que a partir de l’any 2018 el Fringe rebrà noves ajudes gràcies a la seva integració a la xarxa EEE de festivals europeus.

Mulero: “Si acompanyem l’excel·lència, se’ns veu com a excel·lents”

El coordinador del Fringe assenyala, no obstant això, altres beneficis de la col·laboració amb la Fundació Banc Sabadell a banda del pròpiament econòmic: “Evidentment, ens aporta una estabilitat i sostenibilitat financera que és molt d’agrair, però també el fet de tenir la Fundació ens dóna una identitat, ajuda a fer més creïble el nostre discurs, i ens aporta una xarxa que ens permet arribar a altres llocs”. A més, assegura que el fet de comptar amb un patrocinador privat d’aquestes característiques els permet seguint treballant “amb total autonomia i llibertat”.

Acompanyar l’excel·lència

Quins beneficis en treu la Fundació Banc Sabadell? Mulero ho sintetitza amb una frase: “Si acompanyem l’excel·lència, se’ns veu com a excel·lents”. I afegeix que “per nosaltres, l’important no és que surti el nostre logo, sinó que ens agradi el projecte que estem acompanyant”.

En aquest sentit, Mulero aconsella a tots els projectes que busquin mecenes i patrocinadors que aprenguin a fer paquets específics per anar a cercar finançament de manera més acurada. “Quan tens una proposta, has d’estar preparat per vendre’t a diferents patrocinadors. Els projectes no han de presentar-se amb un sol dossier de mecenatge sinó intentar adaptar-se a cada patrocinador. Cal segmentar i buscar col·laboradors per cada cosa que forma part de la proposta”, recomana.

Més informació
Festivals i territori, molt més que un amor d'estiu
El concurs online dels festivals 'moderns'
L'efecte dels festivals en l'economia local
Avui et destaquem
El més llegit