Flotadors amb forma de flamenc o de kiwi, neons que dibuixen la silueta d’un tros de pizza, d’unicorn o de calavera, o catifes de bany que dibuixen un cactus, una pinya o una petxina. És possible muntar una empresa basada en productes de moda, que en uns mesos corren el perill de desaparèixer? Sí, i prova d’això és l’startup valenciana Flamingueo que triomfa en un món dissenyat per a Instagram i s’alimenta del postureig amb la venda de productes online fotogènics. El seu lema és We empower fun and photos; està en l’acceleradora Lanzadera i recentment ha tancat una ronda de finançament de 250.000 euros entre Angels -la societat d’inversió de Juan Roig- i el Grupo Zriser, de la família Serratosa.
El soci fundador, Emilio Peña, va fundar l’empresa en 2016 quan estava acabant la carrera d’ADE per a emprenedors, juntament amb dos amics enginyers, Jacinto Fleta i Pablo Niñoles, que estaven immersos en el treball de fi de màster. Aleshores van descobrir per xarxes socials uns flotadors amb forma de flamenc que estaven revolucionant Austràlia i els Estats Units. No havien arribat a l’Estat espanyol i prompte van muntar un web, van comprar-los a un fabricant, van fer fotos dels productes i començaren a vendre’ls. Cadascú treballava en un projecte diferent, però el ràpid ritme de vendes els empentà a centrar-se en els flotadors i a deixar els que tenien. Van començar amb una inversió inicial de 3.000 euros i van créixer autofinançant-se i amb préstecs de bancs.
“La generació Z té una necessitat molt concreta de compartir contingut audiovisual constantment”
Al principi pensaven especialitzar-se en flotadors divertits i fer-se experts. Però van reflexionar que casar-se amb un producte de moda era molt arriscat; ara bé, també tenien por de diversificar per si els clients no entenien que una empresa que ven flotadors també ofereix llums de neó o bosses. En Lanzadera els van animar a provar noves categories i vendre productes nous i així ho van fer. “Vam rebre reaccions molt bones. Tenim molts clients repetidors, que primer compren un flotador, i després, un neó”, assegura Peña.
Hui és una tenda online de diversos productes amb l’estratègia de llançar un producte nou cada dilluns. Són conscients que el seu model no hauria estat possible sense Instagram. “Entenem que sorgeixen necessitats noves, noves formes de comportaments. La generació Z té una necessitat molt concreta de compartir contingut audiovisual constantment. La nostra empresa té sentit a l’hora de satisfer eixa necessitat”, explica el CEO de Flamingueo.
Diu que són conscients que són una marca de “productes de moda, de tendència” i que “tenen un moment d’èxit” que amb el temps “es va perdent”. Per això, un treball central de l’empresa és desenvolupar aplicacions que “estan mirant constantment què està de moda en altres mercats” i “detectar constantment nous productes”. “Si ens haguérem quedat només amb els flotadors, haurien passat de moda o hauria aparegut competència en el supermercat i ja no seríem sostenibles”, admet Peña.
“Podríem vendre quasi qualsevol producte sempre que tinga un sentit en una foto”
Si els productes de Flamingueo tenen un nexe comú, és que “servisquen per a fer fotos boniques”. “Podríem vendre quasi qualsevol producte sempre que tinga un sentit en una foto. Una tassa amb una frase no em diu molt; en canvi, una tassa amb forma d’elefant sí que m’encaixa per a una foto”, explica. Busquen “generar moments de diversió ideals per fer-se fotos per xarxes socials”. Han aconseguit la simpatia d’instagramers com Jesús Oviedo (dels Gemeliers), María Pombo o Marta Lozano, que van fer-se fotos amb els famosos flotadors.
Flamingueo ja té més de 250.000 seguidors en totes les seues xarxes socials, ha venut més de 60.000 productes i dóna feina a set treballadors. El 80% es concentra en Espanya, i el 20% restant, per França, Itàlia i Alemanya, gràcies a la tenda online destinada al públic europeu que van llançar en febrer. Han facturat un total de 2 milions d’euros en aquests tres anys de vida i esperen tancar 2019 duplicant la facturació del passat exercici. Tenen un objectiu marcat a curt termini que els fa molta il·lusió: obriran la seua primera tenda física a València en Nadal; si la resposta “és tan bona” com esperen, obriran altres a Madrid i a Barcelona.