"La gestió de dades està de moda, però hi ha empreses que duem molts anys en aquest àmbit", diu Ricard González, CEO d'Infraplan. Aquesta companyia ja no és una startup, és una empresa consolidada amb anys de trajectòria nascuda el 2001. Ara, Infraplan factura 1,5 milions d'euros i dóna feina a 25 persones.
"Agafem cartografies, dades cadastrals, inventaris d'elements de la via pública, dades de gent que es mou amb roaming en una ciutat i fem que aquestes dades puguin ser usades pels sistemes dels clients i veiem què ens diuen del passat, present i fins i tot el futur", apunta. I tot això aplicat en centenars de sectors. D'això va la geomàtica, la ciència que s'ocupa de la gestió d'informació geogràfica mitjançant la utilització de tecnologies de la informació i la comunicació.
Una ciència que està catapultant molts projectes de les ciutats més smart. La ciutat de Barranquilla, que és gairebé com Barcelona, ha demanat a Infraplan que els actualitzin les dades cadastrals i registrals i que les incloguin en un sistema al núvol -operable pels ciutadans i pels administradors. "Els ajudem a registrar tot allò que no tenien controlat i amb la cartografia els ajudem a reconèixer el seu territori, què conté, on comença i on acaba, per planificar-lo bé", explica González. Allà l'empresa dóna feina a 50 persones.
Aquest és un cas d'una ciutat que puja al carro de les dades, però també treballen per a empreses de telecomunicacions, per exemple. "Volen saber quin és el comportament dels usuaris que fan servir les seves antenes, amb un panell senzill, accessible i orientat a la presa de decisions", exemplifica González. Doncs Infraplan munta el sistema. Depenent del client construeixen la base de dades des de zero i ensenyen a fer-la servir o, fins i tot, a treure'n més suc.
També col·laboren amb ajuntaments catalans com el de Girona, Sant Cugat, l'Hospitalet, Reus, Figueres o Tarrassa. Amb l'Ajuntament de Barcelona es dediquen al manteniment de dades de geocodificació d'habitatges i locals comercials: "Això vol dir que l'adreça de casa teva en els sistemes sigui correcte". O amb Abertis: "Volen tenir controlades les accions territorials de millora de les seves infraestructures i que estigui bolcat en un sistema en què poden accedir els treballadors, tècnics o els gerents, aquestes dades les organitzem i muntem el panell de control d'un nus viari, per exemple". Així, Infraplan treballa tant pel sector públic -municipis i diputacions- com el privat.
Infraplan és una empresa que es dedica a treballar amb dades del territori o de grans operadores d'infraestructures: "Produïdes, recuperades o aportades per afegir valor al negoci", explica. L'empresa té una part d'actualització, manteniment, explotació i analítica de dades en l'àmbit de gestió i planejament del territori -via pública, subsòl, edificació, cadastre, parc i jardins, seguretat- i per altra banda compten amb una altra pota de tecnologia.
En la seva cartera de clients es troba Abertis, Acciona i FGC i han participat en desenes de projectes en una dotzena de països com Colòmbia, Guatemala, Perú o Hondures. També tenen oficines a Budapest, Hannover i Miami, a més de la de Barcelona.
Una aventura alemanya i catalana
El projecte va néixer l'any 2000 en l'àmbit universitari. González és enginyer en geomàtica. Una missió comercial d'Alemanya va visitar la Universitat Politècnica de Catalunya: "Vam tenir la sort de constituir el que volia ser una spin-off en una empresa que combinava el know-how alemany a un projecte de Barcelona", recorda.
L'empresa en un principi es dedicava exclusivament a les dades territorials, a les cartografies professionals i oficials, "els mapes dels Governs per fer planejament urbanístic".
El fet d'estar homologat per l'Administració, treballant per a ella -"som una de les tres empreses certificades que treballa per a la Generalitat"-, els va obrir portes a altres àmbits i també a les empreses d'infraestructures.
Paral·lelament i "gràcies al fet que el nínxol de mercat de les dades ha explotat i ha deixat de ser exclusiu de l'Administració o de poques empreses", el gran consum els ha suposat un creixement de l'activitat. En aquest sentit, la part més tecnològica els ha ajudat a traslladar l'analítica de dades al consumidor final. I a més els ha generat una demanda que abans no existia.