Des que a principis del 2013 va començar a funcionar Lanzadera, hi han passat uns 150 projectes. "De tots ells uns 40 ja no existeixen, a uns 50 o 60 els va bé i a la resta especialment bé". Javier Jiménez Marco, director general de l'acceleradora impulsada per Juan Roig, parla amb orgull del "granet de sorra" que intenten posar per convertir València en un referent d'emprenedoria i innovació.
Jiménez Marco va treballar durant més de 10 anys a Mercadona, primer a l'àrea de Compres i posteriorment com a responsable financer. Ara, però, el seu dia a dia és a prop del mar amb joves emprenedors que volen fer realitat la seva idea. Aquesta setmana han vingut a Barcelona per participar al Four Years From Now (4YFN), coincidint amb l'obertura d'una nova convocatòria. Els que vulguin accelerar la seva startup a València, tenen tot el mes de març per presentar la sol·licitud.
Lanzadera acaba de complir quatre anys. Contents?
Sí, estem contents. Sempre hi ha coses a millorar, però hem fet grans aprenentatges que esperem que ajudin els projectes que s'incorporaran en el futur.
S'han complert les expectatives fixades a l'inici?
Si estem contents és perquè els objectius que ens vam marcar els estem complint. Però som conscients que encara hem de millorar molt. Hem comès errors i ens queda molt recorregut. Al capdavall, també som una startup, portem molt poc temps i hem de seguir aprenent.
Quins són aquests errors que s'han comès?
Més que errors són aprenentatges. Quan vam començar pensàvem que el més important eren les idees; i ens n'hem adonat que el realment important i car són les persones. La capacitat que tenen les persones per portar a terme les idees, el lideratge del CEO i que una startup tingui un equip compenetrat i que sumi capacitats.
D'on surt la idea de Lanzadera?
Ve del nostre mecenes i mentor, Juan Roig. Arriba un dia de la seva vida que decideix que vol començar a retornar a la societat part del que li ha donat en aquests més de 40 anys de trajectòria professional. A ell hi ha una cosa que l'apassiona i de la qual té coneixement: fer empreses. Decideix muntar aquesta acceleradora per utilitzar el seu coneixement, els seus recursos i un model de negoci contrastat com el de qualitat total de Mercadona. Així pot aportar als emprenedors tot aquest know-how amb l'objectiu de llançar més empreses al mercat. Som ferms defensors que com més empresaris hi hagi, més empreses hi haurà. Si hi ha moltes empreses hi haurà més riquesa i més benestar per a tothom.
Vostè treballava a Mercadona a l'àrea de Compres i com a responsable financer. Com va viure aquest canvi, passar a dirigir una acceleradora?
Una de les coses que vaig aprendre fa molt de temps és que l'únic que no canvia és el canvi. Un ha d'estar preparat per al canvi. Adaptant-me ràpidament, aprenent moltíssim... És una de les sensacions que recomano, saber que no saps. Et fa esforçar-te per saber en un temps rècord. És una sensació que et manté viu i alerta.
Ara gairebé hi ha més acceleradores que startups. Per què hauria d'anar a Lanzadera?
Perquè tenim diversos avantatges competitius. El primer és que transmetem un model de negoci contrastat i que funciona: el model de qualitat total de Mercadona, on estan recollits 40 anys d'aprenentatge, errors i algun encert en el tractament dels cinc components que tenen totes les empreses. Clients, treballadors, proveïdors, una societat al seu voltant i un capital. A més, tenim un mentor com Juan Roig que inverteix el seu temps personal a transmetre tot el seu coneixement als emprenedors.
Què més?
Perquè som a València! València és el lloc per emprendre. Més enllà del clima, històricament hi ha un esperit emprenedor molt important. Abans que existís l'auge de l'emprenedoria, els valencians ja anàvem pel món venent taronges, mobles, joguines i sabates sense Internet i sovint sense parlar anglès. Els de Lanzadera no hem d'explicar als valencians què és això de l'emprenedoria. Finalment, s'ha de venir a Lanzadera perquè tenim un gran equip i estem immersos en la Marina d'empreses. És un hub d'innovació, formació i inversió molt important amb la pretensió de fer una fàbrica d'empresaris.
D'on vénen els projectes que entren a Lanzadera?
Vénen de tot Espanya i fins i tot de fora. L'any passat vam tenir un equip holandès i un suís. Amb les xarxes socials i Internet les nostres convocatòries arriben a tot arreu.
Hi ha algun sector on us estigueu especialitzant, en el que tingueu més atracció de startups?
No, hi ha una mica de tot. El món està com està i tot pivota al voltant d'Internet. Però tenim des de retail, medicina, videojocs... Una mica de tot.
Què exigiu als emprenedors que entren a Lanzadera?
L'únic que demanem, i que és excloent, és l'esforç. Un emprenedor s'ha d'esforçar per aconseguir el seu somni, hi ha de posar passió. Després els demanem que demostrin amb fets que són capaços de portar-ho a terme.
Abans parlava dels avantatges d'emprendre a València, que és la tercera ciutat d'Espanya en concentració de startups. Pot arribar a competir amb Barcelona i Madrid?
Aquest no és un indicador que nosaltres seguim. El nostre indicador és la satisfacció dels nostres emprenedors. Però València no és només Lanzadera, hi ha altres acceleradores i centres públics i privats que estan fent grans coses. Entre tots estem intentant que València també sigui un lloc on es parli d'emprenedoria i innovació.
Tot i així, quin paper ha jugat Lanzadera en la consolidació de València com a tercer hub de startups a Espanya?
Hem aportat el nostre granet de sorra, però hem de recordar que hem estat els últims a arribar. La primera acceleradora d'Espanya es diu Business Bboster i és a València. Plug and play, que és la subsidiària de la Silicon Valley, també és a València. Demium, la primera accelaradora que fa match entre talent i idees, també.
Tot i que són independents, la relació entre Mercadona i Lanzadera té un aire de Corporate Venturing. Ens hem d'acostumar a veure les grans empreses invertint en startups abans que en departaments d'R D?
El món està girant cap a la necessitat d'innovar amb immediatesa, tot ha de ser per ahir. Les grans corporacions sovint tenen moltes coses a fer que els impedeixen ser innovadores. Això fa que comencin a comptar amb gent com nosaltres perquè els sumem talent a aquesta innovació. Acabem d'arribar a un acord amb Sony per desenvolupar jocs per a la Play Station. Sumem el nostre coneixement en la gestió d'equips i ells posen la seva qualitat en el desenvolupament de producte.
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.