"L'ecosistema emprenedor és com una roda que ha de girar harmònicament. Avui Barcelona té la roda en marxa i ens hem d'assegurar que segueixi funcionant i augmenti la velocitat". Daniel Sánchez, soci de Nauta Capital, capta d'aquesta manera l'atenció de la concorreguda sala del 4YFN que aquest dimecres s'ha omplert per conèixer de primera mà com s'ho ha fet Barcelona per convertir-se en un hub cada cop més interessant per als VC (fons de capital risc) d'arreu del món. Des de Nauta, un dels primers establerts a la capital catalana i fundat el 2002, han observat des d'una posició privilegiada l'evolució de la ciutat.
"És important entendre que això és una tasca en progrés, un esforç que hem de seguir fent", matisa d'entrada Sánchez per deixar clar que acomodar-se no és una opció. La metàfora de la roda serveix al dirigent de Nauta per il·lustrar de forma nítida els diversos factors que han portat Barcelona a situar-se com una destinació obligada per als inversors internacionals. "La roda té diverses peces i totes han de progressar conjuntament", avisa.
Una d'aquestes peces és la presència de casos d'èxits. Un dels més recents, la venda de Social Point a la nord-americana Take-Two per 230 milions d'euros, el coneixen bé a Nauta. Ells van ser els primers a invertir-hi (2,4 milions d'euros l'any 2011). "Aquesta companyia té una gran eficiència del capital, un concepte que els emprenedors han de tenir molt interioritzat", apunta Sánchez. El més interessant de tot, però, és que la seva venda va tenir una gran visibilitat. "Que un acord de VC surti a la portada dels diaris és important per a l'ecosistema", assenyala.
Històries d'èxit com la de Social Point, igual que les anteriors de Privalia, Trip4real o Nubelo, hi són "perquè progressen les altres parts de l'ecosistema", assegura el responsable de Nauta. Sánchez destaca la importància de comptar amb el suport d'institucions públiques com Acció, l'ICF o Barcelona Activa. Alhora, assenyala la rellevància que suposa gaudir a la ciutat de seus de companyies com King, Gameloft o Skyscanner; així com grans empreses consolidades com Nestlé o Telefónica.
Cultura emprenedora
Una de les primeres peces de la roda és tenir una cultura emprenedora. "Vaig estudiar a Esade i fa 25 anys no es parlava d'emprenedoria. Ara tenen un estand al 4YFN i persones que cada dia la promouen", constata Sánchez. Un canvi de mentalitat que també observa a Iese o a la UPC. "Les universitats i escoles de negoci a Barcelona tenen clara la necessitat d'oferir programes d'emprenedoria", celebra.
Aquest canvi cultural segurament explica la clara tendència a l'alça d'startups a Catalunya així com d'inversions de capital risc en aquestes empreses. "Barcelona és qui genera més acords d'inversió de tot Espanya i una de les ciutats més actives del sud d'Europa", afirma Sánchez. Per tot plegat, insisteix que "cal assegurar que aquest esforç continuï, tenim l'oportunitat de ser el hub de VC més important d'Europa". No en va, Barcelona ha vist com els darrers quatre anys hi apareixien 15 nous seed funds i quatre xarxes de business angels.
Ciutat atractiva
"Quan tens tot això generes atracció cap al VC. La inversió en capital risc a startups de Barcelona té una clara tendència a l'alça", apunta Sánchez. Tot i que fins ara les xifres depenien de grans acords d'una o dues companyies (Privalia, Scytl, Wallapop), "l'important és la tendència creixent". Una inversió que, a més, cada cop prové més de fons de VC internacionals. Una presència internacional que també explica la manca de grans fons de capital risc tecnològics assentats a Barcelona. "Pot ser una de les coses a corregir els següents anys", aventura el responsable de Nauta.
L'assignatura pendent
Malgrat el bon moment de la ciutat, Sánchez assenyala una assignatura pendent: els Local Champions. "L'única excepció és eDreams, però encara no tenim empreses fundades a Barcelona que s'hagin fet gegants com per comprar altres startups", lamenta. Evidentment, es tracta d'una fita de llarg recorregut, però pel dirigent de Nauta, Social Point o Privalia no han estat tan lluny d'agafar aquest camí.
"Si quan vaig començar l'activitat VC a Barcelona m'haguessin dit que ara estaríem així hagués estat molt content", resumeix. "Si em pregunten ara què espero d'aquí 10 anys, és tenir aquests Local Champions", conclou.
"És important entendre que això és una tasca en progrés, un esforç que hem de seguir fent", matisa d'entrada Sánchez per deixar clar que acomodar-se no és una opció. La metàfora de la roda serveix al dirigent de Nauta per il·lustrar de forma nítida els diversos factors que han portat Barcelona a situar-se com una destinació obligada per als inversors internacionals. "La roda té diverses peces i totes han de progressar conjuntament", avisa.
Una d'aquestes peces és la presència de casos d'èxits. Un dels més recents, la venda de Social Point a la nord-americana Take-Two per 230 milions d'euros, el coneixen bé a Nauta. Ells van ser els primers a invertir-hi (2,4 milions d'euros l'any 2011). "Aquesta companyia té una gran eficiència del capital, un concepte que els emprenedors han de tenir molt interioritzat", apunta Sánchez. El més interessant de tot, però, és que la seva venda va tenir una gran visibilitat. "Que un acord de VC surti a la portada dels diaris és important per a l'ecosistema", assenyala.
Daniel Sánchez presenta la roda que fa girar l'ecosistema. PGF |
Històries d'èxit com la de Social Point, igual que les anteriors de Privalia, Trip4real o Nubelo, hi són "perquè progressen les altres parts de l'ecosistema", assegura el responsable de Nauta. Sánchez destaca la importància de comptar amb el suport d'institucions públiques com Acció, l'ICF o Barcelona Activa. Alhora, assenyala la rellevància que suposa gaudir a la ciutat de seus de companyies com King, Gameloft o Skyscanner; així com grans empreses consolidades com Nestlé o Telefónica.
Cultura emprenedora
Una de les primeres peces de la roda és tenir una cultura emprenedora. "Vaig estudiar a Esade i fa 25 anys no es parlava d'emprenedoria. Ara tenen un estand al 4YFN i persones que cada dia la promouen", constata Sánchez. Un canvi de mentalitat que també observa a Iese o a la UPC. "Les universitats i escoles de negoci a Barcelona tenen clara la necessitat d'oferir programes d'emprenedoria", celebra.
Aquest canvi cultural segurament explica la clara tendència a l'alça d'startups a Catalunya així com d'inversions de capital risc en aquestes empreses. "Barcelona és qui genera més acords d'inversió de tot Espanya i una de les ciutats més actives del sud d'Europa", afirma Sánchez. Per tot plegat, insisteix que "cal assegurar que aquest esforç continuï, tenim l'oportunitat de ser el hub de VC més important d'Europa". No en va, Barcelona ha vist com els darrers quatre anys hi apareixien 15 nous seed funds i quatre xarxes de business angels.
Barcelona lidera en captació d'inversió. Nauta Capital |
Ciutat atractiva
"Quan tens tot això generes atracció cap al VC. La inversió en capital risc a startups de Barcelona té una clara tendència a l'alça", apunta Sánchez. Tot i que fins ara les xifres depenien de grans acords d'una o dues companyies (Privalia, Scytl, Wallapop), "l'important és la tendència creixent". Una inversió que, a més, cada cop prové més de fons de VC internacionals. Una presència internacional que també explica la manca de grans fons de capital risc tecnològics assentats a Barcelona. "Pot ser una de les coses a corregir els següents anys", aventura el responsable de Nauta.
Cada cop més, la inversió de capital risc prové de fons internacionals. Nauta Capital |
L'assignatura pendent
Malgrat el bon moment de la ciutat, Sánchez assenyala una assignatura pendent: els Local Champions. "L'única excepció és eDreams, però encara no tenim empreses fundades a Barcelona que s'hagin fet gegants com per comprar altres startups", lamenta. Evidentment, es tracta d'una fita de llarg recorregut, però pel dirigent de Nauta, Social Point o Privalia no han estat tan lluny d'agafar aquest camí.
"Si quan vaig començar l'activitat VC a Barcelona m'haguessin dit que ara estaríem així hagués estat molt content", resumeix. "Si em pregunten ara què espero d'aquí 10 anys, és tenir aquests Local Champions", conclou.
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.