El sharing és el símbol de l’economia col·laborativa aplicada a les empreses. Ho venen com un win-win: guanya qui comparteix el seu bé de consum (siga un cotxe, un pis o una samarreta) i guanya qui el lloga a un cost reduït per a una ocasió concreta. Hi ha un tercer element invisible que dóna un valor afegit, que és la sostenibilitat de la iniciativa que subjau darrere del fet que compartim i no comprem nous productes. A la mobilitat ja s’està aplicant prou, però faltava un element clau: compartir motos. És el nínxol on s’ha clavat l’startup castellonenca Momoven, amb seu a Lanzadera (València).
“L’empresa naix d’una necessitat personal. Jo estava fent un màster de direcció d’empreses a la universitat i tenia la moto parada en casa. Coneixia les plataformes de lloguer de cotxes i vaig començar a buscar-ne una de motos per a guanyar uns diners extra. No vaig trobar res”, explica el CEO de Momoven, l’enginyer David Berbel. S’ho va comentar a Pablo Carceller, l’actual CMO i llicenciat en ADE, i van decidir muntar-s’ho ells amb una inversió inicial d’uns 40.000 euros de fons propis.
Del programa Youth del Banco Santander a Lanzadera
Entraren al programa Youth del Banco Santander i el primer obstacle va ser trobar una companyia d’assegurances que cobrira les motos de lloguer. Després de moltes entrevistes durant quasi un any, van aconseguir un bon contracte amb Allianz: ofereix una pòlissa als propietaris a tot risc, fins a 28.000 euros en cas d’accident i 22.000 euros en cas de robatori.
Tancada eixa part, van començar a treballar amb les primeres campanyes de màrqueting perquè els propietaris registraren algunes motos per llançar la plataforma amb contingut. Momoven va començar a operar el desembre de 2018 a Lanzadera, que els ha aportat “una oficina amb tot un ecosistema d’emprenedors”, un director de projectes personal, un important departament de comunicació i estar “sota el paraigua de Juan Roig” i del seu “model de qualitat total”. “Ens permet contagiar-nos d’un model de negoci que ha funcionat”, afirma Berbel.
El propietari d’una moto és més passional i gelós que el d’un cotxe
Des de Momoven tenen clar que el propietari d’una moto és molt diferent del d’un cotxe, ja que és més passional i gelós, la cuida “com si fos un tresor”. “El paradigma habitual és: la meua moto no es deixa”, assegura Berbel. Tot i això, estan aconseguint trencar barreres i pors inicials gràcies al caramel dels guanys: “Pots llogar la moto per uns 80 o 90 euros al dia. T’ha costat uns 9.000 euros i li treus quasi el mateix benefici que a un pis a Airbnb, pel que has pagat 200.000 euros”. A més, apunta que “és molt important el vincle que es crea entre el propietari i l’usuari”, perquè l’entrega de les claus es fa en persona, es veuen cara a cara i es genera “una confiança molt bona”.
El perfil de l’usuari de motos de lloguer també canvia. “Ens dirigim més a l’oci. No és tant una alternativa de mobilitat, com el cotxe, sinó que és una opció per a persones que han venut la seua moto i volen provar-ne una altra de diferent o fer una ruta per gaudir durant el cap de setmana”, explica Berbel. Per això, tot i que hi ha registrades motos tipus scooter, la gran majoria són de gran cilindrada. Operen per tot l’estat espanyol.
Ja té 3.000 usuaris i 900 motos registrades
El CEO de Momoven conta que els seus competidors serien, per una banda, les empreses de lloguer tradicional que operen, sobretot, a les capitals de província, i els lloguers als concessionaris de les marques. “Però són més cares i les assegurances no ofereixen el mateix. Poden costar entre 150 i 200 euros”, assegura. Per altra banda, la competència directa es diu Moto Share: es tracta d’una empresa holandesa que va començar a treballar a l’estat espanyol fa cinc mesos i que funciona igual que Momoven. “És competència, però també és una altra empresa que evangelitza amb el sistema de lloguer de motos entre particulars”, apunta Berbel.
Momoven té ara uns 3.000 usuaris i 900 motos registrades i durant 2019 s’han efectuat al voltant de 200 lloguers. Fa unes setmanes van tancar la primera ronda d’inversió de 80.000 euros, que esperen que siga un “pulmó” per seguir emprenent accions de màrqueting i créixer al ritme que volen: esperen tancar l’any amb 5.000 usuaris, més de mil motos i superar els 400 lloguers. Són ambiciosos. Per a l’any que ve, si aconsegueixen la inversió suficient, ja miren cap a la internacionalització.