Encara no saps que fer aquest cap de setmana de Sant Joan? Passar la revetlla a la Vall d’Aran, viure la Nit de les Dones d’Aigua a Sant Joan de les Fonts o gaudir de la Baixada de Falles a Boí són les tres opcions que proposa Onvaig.cat per aquesta festivitat. I és que el territori català està ple de tradicions i festes populars dignes de veure i que potser desconeixes. Per això, la startup fundada per la Laia Andreu ofereix destinacions diferents a Catalunya per gaudir de les seves fires i tradicions.
La plataforma selecciona cada setmana tres experiències de viatge pel territori català on es celebrin fires i festes populars. Amb aquestes destinacions, la startup ofereix un paquet complet que combina allotjament, una o dues experiències per descobrir els entorns del poble o ciutat i la participació de la festa que se celebra. Però a banda d’aquests paquets tancats, Onvaig.cat també permet personalitzar les experiències com si fos un Smartbox. “Sabem que el que ens agrada a les persones és poder triar segons els nostres gustos, pel que tenim com una espècie de supermercat d’experiències amb diferents opcions d’hotel i activitat perquè cada usuari pugui triar el que prefereixi”, explica Andreu.
Més de 450 experiències i 150 hotels a tota Catalunya
La startup va néixer a finals del 2016 i la plataforma va sortir al mercat a principis del 2017. Actualment, Onvaig.cat compta amb més de 150 allotjaments a Catalunya i més de 450 experiències per gaudir d’un cap de setmana diferent pel territori.
La idea va sorgir de les limitacions que trobava la Laia Andreu en els Smartbox i les caixes-regal. Segons l’emprenedora, la qualitat-preu no era la millor i a vegades oferien escapades força lluny. Per això va començar a pensar opcions per viatjar més a prop del territori i per una millor relació qualitat-preu. Al final, va decidir especialitzar-se en fires i festes, un mercat que ja existeix actualment. “Fins ara, cada persona s’ha organitzat com ha pogut i ha anat a les festes que coneixia o que li havien explicat. El que nosaltres volem és oferir al client tota l’oferta de fires i festes que coneixem molt bé de forma ordenada i creativa”, explica Andreu.
La plataforma compta amb més de 150 allotjaments i més de 450 experiències arreu de Catalunya
De moment, les escapades que proposa la plataforma només són a Catalunya, però és un model fàcilment escalable a diferents llocs. Totes les experiències ofertes a Onvaig.cat es poden reservar al moment i amb confirmació directa. Tot i això, la startup també realitza una part de destination management, ja que si, “per exemple, una persona té un viatge de 15 dies a la costa i no sap què fer, doncs ens pot contractar i li recomanem activitats a realitzar o indrets a visitar”, apunta la fundadora.
Dinks i parelles amb fills adults
El principal target de la startup són les parelles anomenades Dink (Double income, no kids) i les parelles amb fills que ja són adults i han sortit del nucli familiar. El primer grup són persones d’entre 30 i 45 anys que encara no tenen fills o no en volen tenir, mentre que el segon són parelles d’entre 45 i 70 anys. En els dos casos, “són persones molt sensibles culturalment i amb un poder adquisitiu mig-alt que voldrien fer aquest tipus d’activitat però que per ells sols no haguessin trobat”, apunta Andreu, qui afegeix que “nosaltres els donem una eina de més fàcil gestió”.
L’emprenedora creu que la gent més jove no és el públic objectiu de la startup perquè el preu potser és una mica elevat per aquest col·lectiu. Tot i que sí que han tingut clients joves que volen fer un regal especial a la parella i busquen una escapada de cap de setmana diferent.
Andreu: "El nostre 'target' són persones sensibles culturalment i amb un poder adquisitiu mig-alt"
El preu d’un cap de setmana bàsic ronda els 175 i 200 euros per dues persones. “Fins aquest preu sí que hi pot arribar la gent jove. Ara bé, les experiències que nosaltres creem des de zero, com per exemple, veure la Cantada d’Havaneres de Calella de Palafrugell des d’un veler, ja són més cares i per això van més dirigides a un públic adult amb més poder adquisitiu”, explica Andreu.
Temporada alta després de l’estiu
La startup, que porta ja un any i mig al mercat, està creixent de pressa. “El primer any ha estat complicat perquè vam sortir molt aviat al mercat”, reconeix l’emprenedora, qui apunta que tot l’any passat el van destinar a crear el producte, crear experiències que donessin un valor afegit als usuaris. Per aquest 2018, les previsions són força millors i esperen passar d’una facturació que no arribava als 10.000 euros el primer any a una xifra de negocis de gairebé 100.000 euros.
La startup s’ha finançat amb una petita inversió de recursos propis de 15.000 euros, amb una subvenció de garantia juvenil de 10.000 euros i alguns premis que ha rebut, com el premi FuTurisme de Barcelona Activa, que han sumat 5.000 euros més. “Fins ara no havíem fet una planificació d’inversió molt gran perquè no sabíem com encaixaria el producte al mercat. Però ara que veiem que funciona, sí que ens plantegem una inversió important”, explica Andreu.
Els pròxims objectius de la startup, que afronta la seva temporada alta els mesos de setembre, octubre i novembre, és consolidar l’oferta de fires i festes i acabar de desenvolupar el software per gestionar les escapades personalitzades de forma més eficient i automàtica.