Avui en dia ja podem enviar la nostra ubicació a través del mòbil a qualsevol persona, només necessitem un smartphone. Però i si una empresa necessita dades de geolocalització molt més precises? El sector professional de posicionament ofereix solucions de navegació a un preu que va dels 5.000 als 10.000 euros. La franja que hi ha al mig entre els sistemes de navegació dels smartphones i aquest sector de professionals és el nínxol de mercat que ha trobat Rokubun, una startup que ofereix solucions de precisió de menys de mig metre per a empreses a un preu bastant més reduït, entre 300 i 400 euros.
Xavier Banqué i Miquel Garcia són els socis fundadors d’aquesta startup, que porta el nom de la paraula sextant en japonès, un instrument per mesurar angles en l’àmbit de la navegació. “En un començament, l’empresa va sorgir per desenvolupar un sistema de pagament automàtic a través del telèfon mòbil per autopistes, però després del primer mig any vam veure que havíem de canviar el focus de l’aplicació i així hem acabat dedicant-nos als drones”, explica Banqué. Des de principis del 2016 fins ara, Rokubun s’ha dedicat a dissenyar i desenvolupar el prototip del seu primer dispositiu de navegació.
Geolocalització amb ‘drones’
La startup ha enfocat la seva solució a quatre mercats diferents: els drones, l’automoció, l’agricultura de precisió i la logística de precisió. De moment, l’empresa ha desenvolupat i provat el prototip del primer dispositiu per a drones, un receptor hardware que guarda les dades de geolocalització i les puja al núvol. “Els drones normalment realitzen campanyes de mesura de camps o d’instal·lacions a través de fotografies que han de georeferenciar de manera més o menys precisa. Aleshores, el nostre receptor guarda aquestes dades i després es processen en un software al núvol, generant una precisió de mig metre”, explica Garcia.
Rokubun ha enfocat la solució de geolocalització a quatre mercats diferents: els 'drones', l'automoció, l'agricultura i la logística de precisió
La startup preveu llançar el producte al mercat l’últim trimestre d’aquest any a través de dues vies: la venda directa des de la mateixa empresa i la venda mitjançant distribuïdors especialitzats dins de la indústria dels drones.
Rokubun ja compta amb clients dins del sector, especialment empreses que es dediquen al món de la recerca i a l’adquisició de dades utilitzant la tecnologia dels drones.
Nous segments de mercat
Un segon mercat al qual l’empresa vol entrar és el de l’automoció, “tot i que és un mercat molt més ambiciós, ja que els cotxes necessiten les dades de precisió en aquell mateix moment”, assenyala Garcia. Per això, Rokubun preveu desenvolupar un dispositiu diferent al dissenyat pel mercat dels drones, tot i que amb els mateixos algoritmes de funcionament. “Es tracta d’un GPS més precís que permetrà millorar els sistemes auxiliars que es necessiten pel cotxe autònom com, per exemple, detectar per quin carril de la carretera va el vehicle o detectar col·lisions, entre d’altres”, afegeix l’emprenedor.
Els altres dos mercats que l’empresa vol abordar en un futur són el de l’agricultura de precisió, perquè els tractors funcionin autònomament; i la logística de precisió, per a qualsevol activitat relacionada amb aquest sector que necessiti una geolocalització més o menys precisa.
La startup s'ha finançat gràcies a la participació dels seus fundadors en projectes d'R+D de l'Agència Espacial Europea
La startup, ubicada a la incubadora MediaTIC de Barcelona Activa, s’ha finançat gràcies a la participació dels emprenedors en projectes d’R+D del món de les tecnologies espacials, sobretot en projectes de l’Agència Espacial Europea. Tot i així, Rokubun preveu obrir una ronda d’inversió quan el model de negoci de l’empresa estigui validat.
Com a objectius de futur, Banqué i Garcia es fixen tenir la producció del primer dispositiu per a drones de cara a finals del 2017 i començar a desenvolupar la solució per entrar al mercat de l’automoció en els pròxims dos anys.