Starlab és un centre tecnològic privat amb gairebé 20 anys de recorregut en camps com l'espacial i la neurociència. En la seva trajectòria ha donat a llum diversos projectes i spin offs que ara ja caminen sols, com les empreses Neuroelectrics, Neurokai o Star2earth. Ara presenta UrbanAI, una plataforma d'accés a dades espacials recollides pels satèl·lits que ajuda a creuar-les amb dades d'altres fonts per extreure'n informació útil per a diferents mercats.
Starlab treballa per centres tecnològics o institucions internacionals com ara l'Agència espacial Europea, la Comissió Europea, Banc Mundial o sectors industrials que abasten des dels serveis a empreses mèdiques, assegurances, immobiliari, construcció o agències de l'aigua, explica Laura Moreno, gerent de desenvolupament de negocis de l'empresa.
Una coctelera de dades espacials
Després d'una dilatada experiència al servei de diverses administracions públiques, Starlab ha presentat, al estand de Barcelona Activa del Smart City Expo, UrbanAI per trobar més clients al sector privat.
A tall d'exemple, Moreno explica que al Regne Unit treballen amb un portal immobiliari similar a Idealista. Els anuncis de pisos que mostra aquest web ofereixen també informació de satèl·lit sobre la qualitat de l'aire, les zones verdes del voltant de l'habitatge de l'anunci. Amb aquesta col·laboració volen veure si incrementen les transaccions amb aquesta informació addicional.
Starlab treballa amb ciutats com Barcelona, Mont-real o Singapur amb projectes urbans i mediambientals
Però les possibilitats són moltes i l'experiència amb diverses institucions públiques els avala: "Per l'Ajuntament de Barcelona treballem amb l'arbrat urbà, per Mont-real controlem plagues als arbres de la ciutat, a Singapur analitzem la qualitat de l'aire i la relacionem amb els focs d'Indonèsia, treballem per agències d'aigua per veure si hi ha relació entre la qualitat dels embassaments i la humitat i contaminacions del terreny de les zones dels voltants, etc.", explica Moreno. En definitiva, el que fa Starlab és detectar paràmetres biofísics que són indicadors de molts factors i s'adapta a cada client. "Donem accés a una informació que extraiem d'unes dades que normalment són difícils de trobar, extreure, creuar i d'interpretar", afirma.
Així mateix i sota demanda, Starlab també realitza models predictius amb aquestes xifres. La intenció, doncs, és trobar tendències i avançar-se a què pot arribar a passar.
Les dades les recullen dels satèl·lits que les agències espacials -NASA, Japó, Europea- posen en òrbita o de naus d'empreses privades: "Fa anys un satèl·lit podia veure una zona de la Terra cada 10 o 15 dies, actualment poden veure cada zona del món diversos cops", apunta. L'altre 50% de la informació prové de les dades del mateix client, normalment.
Starlab ja dóna feina a 25 persones i factura 1,4 milions d'euros l'any
Aquesta ingent quantitat de dades "està majoritàriament sense explotar", i per això Starlab s'ha posicionat en el punt que "podem situar-les, com fer-les servir i sabem quina informació se'n pot extreure. El que intenta la companyia ara és entendre, doncs, les problemàtiques de diferents mercats per oferir solucions i productes i, així, fer negoci.
Una fàbrica d'spin offs
Starlab, amb les oficines a l'Avinguda Tibidabo, és una empresa de llarg recorregut i ja dóna feina a 25 persones i factura 1,4 milions d'euros l'any. Va néixer com un centre d'investigació privat a Bèlgica a mitjans de la dècada dels 90. El 2000 van obrir una filial a Barcelona, però els inversors belgues es varen retirar. "En aquell moment, l'empresa va col·lapsar", recorda la mànager.
Llavors els dos socis impulsors de la delegació catalana van comprar el projecte. "Al principi funcionava com un centre tecnològic privat, després hem estat una consultoria i ara conservem una part de recerca, però quan tenim un producte consolidat creem una spin off", explica Moreno. Així, per exemple, Starlab va crear Neuroelectrics, una empresa derivada que "avui dia ja té tres cops més treballadors que Starlab i té seu a Boston".