“Volia contractar una hipoteca i vaig tardar tres mesos a entendre el producte; vaig pensar que si hi posàvem tecnologia seria molt més fàcil”. Ricard Garriga és un emprenedor de cap a peus -ja ha format part de diverses startups- i va trobar, en l’experiència personal, la idea per a l’empresa que li ocupa la major part del temps actualment, Trioteca. És un comparador d’hipoteques -tant per contractar-ne una de nova com per canviar-ne de ja existents- amb valor afegit: “Mostrem tota l’oferta, no només la de les entitats que paguen, i estem en contacte directe amb els bancs”. Aquest any passat van gestionar unes 1.300 hipoteques per valor de 280 milions d’euros. De cara al 2020, preveuen gairebé triplicar la xifra fins assolir els 725 milions d’euros.
L’objectiu és posar transparència al sector hipotecari i escurçar el temps de firma. “Volem evitar que l’usuari visiti físicament 37 bancs i també ens ocupem de l’scoring”, indica Garriga, fundador i CEO. És a dir, la plataforma compara totes les hipoteques que ofereixen una quarantena de bancs i s’ocupa d’enviar el client directament a l’entitat que ha escollit, havent fet prèviament l’avaluació de solvència de l’usuari, una mena de validació. Segons Garriga, el fet d’estar connectats directament amb la central de cada banc i no amb una oficina facilita molt el procés.
Però el paper de Trioteca no s’acaba aquí: “Sorgeixen mil dubtes un cop seleccionada la millor opció i nosaltres no aconsellem, però sí que responem amb un llenguatge entenedor qualsevol pregunta”. Aquest és el punt de transparència que volen introduir al sistema i que creuen que hi manca. Ajudar a entendre què és i com funciona l’euríbor, per què els preus canvien radicalment cada setmana, els tipus mixtos i variables, el TAE, les amortitzacions...la lletra petita i no tan petita, que pot sonar com si fos un altre idioma a una persona que no ha contractat mai una hipoteca.
Aquest va ser precisament el cas de Garriga, que quan va decidir comprar-se un pis va endinsar-se en un procés complicat, tediós i llarg. “És la inversió més gran que he fet en la vida i vaig veure que em mancava molta informació”, relata. Va ser llavors quan va pensar que a altra gent li devia passar el mateix i va començar a analitzar els mercats internacionals buscant solucions en aquest sentit. En va trobar als Estats Units –on vivia en aquell moment-, i al Regne Unit. Tot i no tenir experiència en el món financer, el seu pas per altres startups ha aplanat el camí d’emprendre.
Joves de ciutat que busquen casa
El perfil d’usuari de la plataforma que compara hipoteques és relativament jove, d’entre 30 i 45 anys, habitant de grans ciutats -especialment Barcelona i Madrid-. I el motiu de sol·licitar finançament és la compra d’un habitatge, tant primeres com segones residències. El CEO de Trioteca explica que tot i que les noves hipoteques centren bona part de l’activitat, un 30% de les sol·licituds que tenen són subrogacions, és a dir, canviar un pla ja existent per un altre. Això és més fàcil des que es va aprovar l’última llei hipotecària, a mitjans del 2019.
El perfil d’usuari de Trioteca és relativament jove, d’entre 30 i 45 anys, i habitant de grans ciutats -especialment Barcelona i Madrid-
Llavors, Trioteca portava un any en funcionament i, alhora, tancava una ronda de finançament d’un milió d’euros. A partir de l’estiu, el creixement ha estat exponencial. De fet, Garriga indica que si es manté el ritme, les previsions són d’arribar als 1.000 milions d’euros de valor de totes les hipoteques gestionades a finals del 2020, fet que suposaria triplicar les xifres de l’any passat. Actualment, són un equip de 14 persones.
Gestionar les alegries i decepcions a l’hora de mostrar el preu final de cada producte -i que després coincideixi amb el què ofereix el banc- és un dels principals reptes que ja han superat. “El cost pot variar en el sentit que quan s’entrega tota la documentació final al banc, potser s’aporta informació important que no s’havia comunicat abans”, indica. Són les mateixes entitats les que fan arribar un preu mínim i màxim a Trioteca.
Tot i que de moment només està disponible a l’Estat espanyol, el CEO de Trioteca no descarta la internacionalització a mig termini
Del B2C al B2B
La principal novetat d’aquest 2020 serà entrar al B2B amb empreses del sector immobiliari. Tot i que de moment només està disponible a l’Estat espanyol, Garriga no descarta la internacionalització a mig termini. La ronda de finançament de l’estiu passat va ser un impuls necessari, però la monetització del dia a dia prové dels diners que cada banc destina a captar clients: “Nosaltres formem part de l’estratègia per guanyar compradors”.
Des que va aparèixer Trioteca, la competència ha augmentat. Aplicacions com Helloteca, Hipoo, Prohipotecas o Finteca han ajudat a normalitzar el contacte amb els bancs. Garriga recorda els inicis, quan “ens miraven com si fóssim extraterrestres i ara ja saben de què va”.