L'empresa catalana Natulim, productora de detergent en tires, preveu tancar el 2024 duplicant la facturació de l'any passat, quan va arribar als 5 milions d'euros. Un dels fundadors de la companyia, Lluís Montull, ha explicat a l'ACN que aquest salt en facturació suposa "una inversió molt gran en infraestructura, talent i processos". Després d'uns inicis fabricant a la Xina i veure que les coses els anaven bé, van decidir traslladar el seu centre productiu a Taradell (Osona), des d'on fabriquen detergent en tires per a l'Estat espanyol, però també per a països com Portugal, França, Itàlia o Xile. Les vendes internacionals ja suposen el 30% del total, amb una tendència a l'alça. En els mesos vinents la firma rebrà la certificació europea Ecolabel.
Sense massa diners i sense saber si funcionaria, el 2021 Lluís Montull i David Weiss, dos joves enginyers preocupats pel medi ambient, es van plantejar canviar la manera de fer la bugada a casa. La seva proposta va ser un detergent en tires biodegradable lliure de plàstics que arribava a les llars per correu postal, una opció trencadora dins la indústria tradicional del sector de la neteja a l'Estat espanyol. Des dels inicis van voler fabricar un producte que respongués a tres vessants: que fos pràctic, sostenible per a les persones i el medi ambient i que fos assequible.
La seva proposta va ser un detergent en tires biodegradable lliure de plàstics que arribava a les llars per correu postal
El detergent ha tingut molt bona acollida, cosa que els va portar a facturar 5 milions d'euros l'any 2023. Lluís Montull ha explicat que aquest 2024 preveuen duplicar aquesta xifra. Gran part d'aquest èxit l'atribueixen al boca-orella, on es comparteix que el producte funciona, però també és perquè "a poc a poc estem començant a saber el que fem". "Al principi anàvem una mica com pollastres sense cap, disparant a tot el que podíem, i ara estem aprenent del negoci", ha assenyalat Montull.
Per Montull, invertir en R+D ha estat bàsic des del primer dia. "No hem parat de millorar la fórmula", ha destacat. En aquest sentit, el fundador ha avançat que aviat rebran un ajut de 900.000 euros provinent de fons europeus per seguir investigant en col·laboració amb una entitat de recerca catalana.
Perfil de client compromès amb el medi ambient, dona i a les xarxes
Natulim inicialment es van donar a conèixer a través de vídeos simpàtics a les xarxes socials, que sens dubte els han acostat als seus consumidors des del primer dia. El seu públic inicial, ha explicat Lluís Montull, eren sobretot dones d'entre 30 i 60 anys compromeses amb l'ecologisme. Això ha anat canviant amb el pas del temps, "i ara només un 60% dels clients són dones". "Idealment hauria de ser 50-50. Però no està gens malament", ha destacat el fundador. En total, Natulim supera els 300.000 clients.
Ecolabel, un camí llarg
Un dels dos fundadors de Natulim ha admès que certificar-se per aconseguir el segell Ecolabel, una certificació europea per als productes ecològics, ha estat "molt complicat". "Nosaltres som una categoria totalment nova i no existia en els estàndards de la Unió Europea", ha assenyalat. Precisament, els estàndards es decideixen en reunions cada quatre anys "i nosaltres hem caigut en un d'aquests impasos". Malgrat que s'hagi fet esperar, en els mesos vinents rebran aquesta certificació de qualitat que avala els seus processos.