"No té sentit penalitzar a unes entitats per haver complit una norma", ha declarat el conseller delegat de Caixabank, Gonzalo Gortázar. Sabent amb antelació que els resultats serien bons -la notícia que el seu benefici ha augmentat un 18,8% circula des de primera hora-, la presentació de resultats de l'entitat que ha fet aquest divendres a València ha estat, com era d'esperar, un qüestionari mediàtic sobre la polèmica sentència del Tribunal Suprem sobre les hipoteques. És el tema que preocupa al carrer, a les entitats i a les Administracions. I per tant, als periodistes. El tema estrella de l'economia setmanal.
A raó de les nombroses preguntes, Gortázar ha estat més extens en la seua resposta, al·legant que "adaptarem la nostra pràctica. Anem a esperar, però crec que és convenient recordar que és una sentència que dictamina que un reglament que ha estat en vigor durant 23 anys ara no és vàlida i havia sigut confirmada pel Suprem i fins i tot pel Tribunal Constitucional. I si no és vàlida, deixa de ser-ho immediatament, però el que sí que pensem és que és difícil i no té sentit penalitzar a unes entitats per haver complit una norma. És el principi, crec, que de lògica".
Sobre les conseqüències econòmiques del fet que finalment els bancs tinguen l'obligació d'abonar l'Impost sobre Actes Jurídics Documentats en les escriptures públiques de préstec amb garantia hipotecària, Gortázar ha assegurat que l'oferta comercial de les hipoteques òbviament "s'hauria d'adaptar", però a priori la seua expectativa és que "com les actuacions han sigut correctes, no hi ha cap provisió perquè no creiem que hàgem de tenir un perjudici econòmic sobre això. Esperarem al 5 de novembre".
En plena polèmica, quan fins i tot el president del TS ha reunit els jutges de la sentència, el conseller delegat ha assumit que els bancs han de fer un esforç "de comunicació" perquè la societat els veja donar un servei de valor afegit, però tot i que ha admés errors comesos pel sector –"alguns han comés més que uns altres", ha matisat- ha insistit que Caixabank és un banc "especial i diferent. M'agradaria insistir que tenim un compromís amb la societat".
Gortázar: "Com les actuacions han sigut correctes, no hi ha cap provisió perquè no creiem que hàgem de tenir un perjudici econòmic"
En un escenari com aquest, la situació política és inevitable tenir-la present, sobretot després que València siga seu social de l'entitat arran les decisions polítiques d'ara fa un any. Però, l'entitat vol evitar posicionar-se més enllà de deixar clar que només volen "continuar cridant al diàleg que ens permeta passar pàgina per a trobar un acord beneficiós per a tots, a Catalunya i a la resta d'Espanya", ha puntualitzat el màxim responsable executiu de l'entitat.
Quant a la retirada de dipòsits massiva dels dies posteriors a l'1 d'octubre de 2017, Gortázar no ha volgut aclarir les procedències dels moviments dels clients, però ha assegurat que el polèmic canvi de seu social es va prendre "sobre la base d'un moment en què començava a esquerdar-se la confiança pel que estava passant a Catalunya. La decisió es va prendre per unanimitat, amb criteris professionals i sense pressions de cap mena", ha tancat.
"Creix el que ha de créixer"
Ja en la part d'anàlisi purament econòmica, Gortázar ha explicat que "creix que el que ha de créixer i baixa el que ha de baixar, ja que no només creix la cartera sana sinó que es redueix la problemàtica". Doncs ha augmentat la cartera de crèdit total del grup CaixaBank en un 0,8% arribant als 223.465 milions d'euros i la ràtio de morositat s'ha reduït un 5,1%, -2.189 milions d'euros. "Esperem baixar del 5% per a final d'any. Mantenim una solvència fora de tot dubte".
El conseller delegat apunta que "no només creix la cartera sana sinó que es redueix la problemàtica"
La digitalització també és un aspecte en què l'entitat està reforçant-se i de fet és un dels primers temes que ha volgut destacar el directiu. Un 58% dels seus clients ja són digitals, un percentatge que comptabilitza almenys una transacció electrònica en els últims 12 mesos.
En aquest procés també té cabuda l'existència de les noves oficines Store, que ja sumen 249 per tot el territori, un model que volen potenciar en 2019 i que es desenvoluparà amb més detall en el pròxim pla estratègic. "Els clients tendeixen a anar menys al banc, però quan van, volen rebre un servei de valor afegit. Ens permeten guanyar en eficiència, perquè quan el client camina 10 minuts rep un servei diferenciat. Una part de la raó que els nostres costos creixen –han presentat un augment del 3,7% de les despeses recurrents- és perquè destinem recursos a aquestes noves oficines", ha anotat. Tanmateix ha descartat tancar oficines tot i apuntat que és l'entitat que més en té obertes amb presència en vora 2.000 municipis.