Multa històrica a les aerolínies: 150 milions d'euros per cobrar l'equipatge de cabina

Consum castiga Ryanair, Volotea, EasyJet i Vueling per quatre pràctiques "prohibides" relacionades amb el procés de compra i impressió de bitllets i equipatge

Passatgers de Ryanair fent cua a la T2 de l'Aeroport del Prat | ACN Passatgers de Ryanair fent cua a la T2 de l'Aeroport del Prat | ACN

El ministeri de Consum del govern espanyol ha sancionat amb més de 150 milions d'euros a quatre aerolínies de baix cost per dur a termes pràctiques prohibides, segons ha avançat la Cadena SER. És la sanció més gran mai imposada per l'Estat a les aerolínies per accions dirigides contra els clients. En concret, afecta quatre marques aèries: Vueling, Ryanair, Volotea i Easyjet.

Més info: Els pilots de les aerolinies de IAG creen la primera aliança intersindical internacional

D'acord amb la resolució de Consum, en total són quatre les accions que les autoritats ja consideren tècnicament prohibides. La principal té a veure amb el cobrament per portar equipatge de mà a cabina. Una pràctica qualificada com "abusiva" per la seva forma i el preu, donat que no es factura. La segona és la relacionada amb la tarifa que aquestes aerolínies cobren per seleccionar seients amb persones dependents. Segons la sanció, aquesta política resulta en un "perjudici a persones vulnerables" que poden quedar en "situació de desemparament".

L'informe de Consum parla de "falta de transparència" i de "mesures deslleials" per part de les quatre companyies aèries

Hi ha dues pràctiques més que Consum ha decidit castigar. Una és la que prohibeix pagar en metàl·lic la compra de bitllets als aeroports, i l'altra la "falta de transparència en la informació contractual". En aquest punt, Consum multa la manca de claredat pel que fa al preu final del bitllet. És a dir, el fet que durant el procés de compra, la tarifa augmenti gradualment segons el comprador va avançant passos. D'acord amb l'expedient, es tracta d'una mesura "deslleial", donat que "dificulta la comparabilitat d'ofertes i la presa de decisió dels consumidors, suposant-los importants perjudicis econòmics i distorsionant el posicionament de les companyies a les cerques per internet".

La resolució de Consum arriba mesos després d'obrir un expedient per investigar aquestes suposades pràctiques abusives que ara han quedat castigades. Entitats com Facua van reclamar multes per accions que consideraven perjudicials per als clients. Tot i les al·legacions presentades per les empreses, ara les autoritats han donat la raó als clients afectats.

Més informació
Indignació amb les aerolínies: els preus dels vols pugen un 31%
Vueling, entre les 10 aerolínies que més creixen al món
Les aerolínies més puntuals d'Europa
Avui et destaquem
El més llegit