Per què els passatgers afectats per incidències amb el seu vol no reclamen la indemnització?

El 89% no sol·licita la compensació perquè no sap quins són els seus drets o a causa de les traves de les aerolínies

Un dels principals motius són les traves que posen algunes aerolínies en el procés de reclamar la indemnització | iStock Un dels principals motius són les traves que posen algunes aerolínies en el procés de reclamar la indemnització | iStock

Segons les dades de què disposa l'empresa especialitzada en gestió de reclamacions dels passatgers aeris, Reclamio, 9 de cada 10 viatgers afectats per una incidència en el vol (el 89%) no demana una compensació a l'aerolínia. “La xifra de passatgers que no reclama és altíssima", assenyala Noemí Fernández, gerent de Reclamio, qui apunta que "les aerolínies haurien d'informar dels drets dels passatgers, però no ho fan i s'aprofiten que moltes persones desconeixen que la denegació d'embarcament, la cancel·lació o el retard dels vols poden donar dret a rebre una indemnització de fins a 600 euros si el motiu de la incidència és imputable a la companyia, tal com recull la normativa europea”.

9 de cada 10 viatgers afectats per una incidència en el vol no demana una compensació a l'aerolínia

D'altra banda, des de Reclamio apunten que un altre motiu que fa que la majoria dels passatgers desisteixin de posar una reclamació són les traves que posen algunes aerolínies al procés. “Ens arriben casos de passatgers que sí que sabien quins eren els seus drets i volien reclamar la seva indemnització, però que després d'insistir mesos per correu i per telèfon, i d'estar rebent successives excuses per part de l'aerolínia, han acabat desistint de posar la reclamació”, explica Fernández.

Els drets dels passatgers: compensació econòmica, reemborsament i assistència gratuïta

Segons apunta l'equip de Reclamio, un dels drets dels passatgers davant d'una incidència amb el seu vol és la indemnització econòmica. Per aquest motiu, la firma recomana conservar tota la documentació relativa al vol per poder presentar posteriorment la reclamació i obtenir la compensació, que és de 250 euros en vols de fins a 1.500 quilòmetres de distància; de 400 euros en vols d'entre 1.500 i 3.000 quilòmetres de distància, i de 600 euros en trajectes de més de 3.000 quilòmetres.

Una altra de les obligacions per part de les companyies és la d'oferir la possibilitat d'escollir entre el reemborsament del cost del bitllet i, si es tracta d'un vol de connexió, un vol de tornada com més aviat millor a l'aeroport de sortida; transport alternatiu fins a la destinació final com més aviat millor, amb la mateixa companyia aèria o una altra i en condicions de transport comparables; transport alternatiu en una data posterior que convingui al passatger en condicions de transport comparables, si hi ha places disponibles.

Més info: Ryanair haurà de pagar 33 milions d'euros en indemnitzacions

Finalment, l'aerolínia està obligada a oferir assistència gratuïta -begudes, alimentació, allotjament, transport d'anada i tornada entre l'allotjament i l'aeroport i dues trucades telefòniques, missatges per fax o correu electrònic-. En cas que no ofereixi assistència i sigui el viatger qui pagui les despeses, és important conservar els tiquets per demanar posteriorment el reemborsament, sempre que siguin necessaris, raonables i adequats. El passatger disposa de fins a cinc anys per intentar reclamar ell mateix davant de l'aerolínia.

Més informació
Ryanair s'estalvia les indemnitzacions per la vaga
Airning, reclamacions aèries en un clic
Avui et destaquem
El més llegit