El mercat exterior és l'artífex que moltes empreses catalanes hagin resistit durant la crisi. El món s'ha convertit al primer mercat de milers d'empreses, i no només grans, sinó també pimes, que suposen la gran majoria del teixit empresarial català. Les dades mostren com les empreses catalanes han trobat fora el mercat que a Catalunya i a Espanya se'ls ha tancat. L'any passat, les exportacions catalanes van tornar a batre el seu propi rècord, amb més de 58.000 milions, i aquest 2014 continuen pujant i van pel camí de tornar a trencar el seu sostre.
Aquesta obertura a l'exterior de les empreses ha estat una gran oportunitat, però també ha comportat nous reptes. Un d'ells és com aconseguir divises a un preu competitiu. Tot i que la zona de l'euro continua sent el primer mercat de les empreses exportadores, els mercats que més creixen són els emergents, com la Xina, l'Àfrica, l'Orient Mitjà i Llatinoamèrica. En aquests mercats cal operar amb diferents divises, amb la qual cosa moltes pimes s'han trobat amb un nou actor en el seu negoci: l'agent de canvi.
Sovint, les organitzacions passen per alt els costos del canvi de divises, com les comissions bancàries; les taxes d'intercanvi, generalment molt discriminatòries, i les càrregues de lliurament. En molts casos pensen que aquestes despeses són inevitables, i en algunes ocasions, això pot ser cert. Però hi ha maneres d'estalviar en l'intercanvi de divises si se segueixen alguns consells:
Tens algun dubte? Envia'ns la teva consulta a redaccio@viaempresa.cat i el nostre expert resoldrà les teves qüestions.
Aquesta obertura a l'exterior de les empreses ha estat una gran oportunitat, però també ha comportat nous reptes. Un d'ells és com aconseguir divises a un preu competitiu. Tot i que la zona de l'euro continua sent el primer mercat de les empreses exportadores, els mercats que més creixen són els emergents, com la Xina, l'Àfrica, l'Orient Mitjà i Llatinoamèrica. En aquests mercats cal operar amb diferents divises, amb la qual cosa moltes pimes s'han trobat amb un nou actor en el seu negoci: l'agent de canvi.
Sovint, les organitzacions passen per alt els costos del canvi de divises, com les comissions bancàries; les taxes d'intercanvi, generalment molt discriminatòries, i les càrregues de lliurament. En molts casos pensen que aquestes despeses són inevitables, i en algunes ocasions, això pot ser cert. Però hi ha maneres d'estalviar en l'intercanvi de divises si se segueixen alguns consells:
- Estar informats
Si s'investiga per què moltes pimes paguen massa per intercanviar divises, s'arriba a la conclusió que la majoria no coneix el cost dels productes que contracta. En alguns casos, ni tan sols els entén. Conèixer com funciona el mercat i com accedir als tipus de canvi oficials és el primer pas per estalviar, ja que ens permetrà detectar amb més facilitat si estem pagant de més. - Valorar diferents ofertes
El mercat d'intercanvi de divises cada vegada és més obert, ja hi ha operadors alternatius a la banca i els brokers. Les empreses han de rastrejar el mercat i buscar l'opció no només més competitiva, sinó més transparent, ja que a vegades les ofertes més agressives, a la llarga acaben carregant comissions que no veiem perquè no són transparents. - Revisar regularment el procediment d'intercanvi de divises
Només així podrem detectar un augment de les comissions, que acostumen a produir-se quan l'empresa ja confia en el seu operador de canvi i no revisa les operacions. - Vigilar la manipulació de les divises
Els agents de canvi tenen dues maneres de millorar els seus marges: incrementant les comissions o manipulant els tipus de canvi. Si tenim informació constant dels tipus de canvi oficials, evitarem que ens carreguin tipus massa alts. - Controlar el risc
Les transaccions amb divises també poden restar competitivitat a les nostres exportacions pel comportament del mercat, que és molt volàtil, sobretot en el cas d'algunes divises. Per controlar aquest risc, és molt important identificar exactament quines àrees de negoci estan exposades a la volatilitat dels tipus de canvi, definir els possibles escenaris i, a partir d'aquí, exercir una política de cobertura adient. Convé no confiar en les previsions que intenten predir el funcionament del mercat de divises, el més gran del món, ja que sovint són massa optimistes.
Actualment, les empreses competeixen contra productes de tot el món, sobretot si ho fan lluny de casa. Si volen ser competitives i mantenir les bones xifres de vendes en l'exterior, han d'entendre que comprendre bé les finances i el mercat de divises és tan crucial com la qualitat del producte o com establir una sòlida xarxa de negocis.
Tens algun dubte? Envia'ns la teva consulta a redaccio@viaempresa.cat i el nostre expert resoldrà les teves qüestions.
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.