Les dades indiquen que estem davant els últims flagells d'aquesta pandèmia. Com a mínim, a Europa. I, ara, ens preguntem: I les empreses i els seus directius? Com es relacionaran amb els empleats i com seran els vincles amb els seus proveïdors? I amb els seus clients?
Fruit de la meva observació i experiència com a consultor, hi ha un conjunt d'elements que, sens dubte, influirà en la configuració del directiu i l'entorn empresarial post-covid:
En aquest any, hem après a comunicar-nos i a treballar a distància, gràcies a tot tipus de funcionalitats digitals, programes i tecnologies de connectivitat. També hem comprovat que, si no som digitals, la nostra aura queda deslluïda, de manera que, el professional excel·lent necessita tenir competències digitals per a ser valorat.
Hem comprovat que, si no som digitals, la nostra aura queda deslluïda
En paral·lel, molts professionals han aprofitat la pandèmia per a formar-se i les empreses requereixen cada vegada noves competències i habilitats, de manera que la formació en línia continuarà la seva trajectòria ascendent i la formació contínua servirà per atreure talent.
D'altra banda, hem après que no cal reservar una sala ni equips informàtics d'última generació per tenir una teleconferència, de manera que les transaccions o contactes que no ens aporten valor seran, en general, més digitals. En la mateixa línia, els viatges de negocis continuaran existint, això és obvi, però s'organitzaran de forma més racional i quan no hi hagi més remei.
Hem superat la fase de fatiga pandèmica i les empreses li han perdut la por al teletreball
Hem superat la fase de fatiga pandèmica i les empreses li han perdut la por al teletreball, perquè han vist que un cert temps de treball a casa no fa efecte la productivitat. En l'àmbit comercial, els departaments comercials continuen confiant en visitar i veure els seus clients presencialment, però ja veurem fins a quin punt aquestes relacions es transformen digitalment.
Aprendre a gestionar equips descentralitzats i en temps real
Avui, no importa tant el on ets; la base és tenir les competències i saber solucionar problemes. Els directius estan ubicats en una ciutat i dirigeixen equips descentralitzats en múltiples països, de manera asíncrona i amb una cultura oberta. Les empreses que estiguin preparades culturalment per a aquest nou escenari tindran l'èxit assegurat, perquè anem darrere de la deslocalització de la feina i de la consolidació de moltes tasques asíncrones. A més, sabem que el temps apressa més que abans, i que les solucions s'han d'implementar sense pressa.
L'anterior ens porta, també, a parlar de com d’important és per al directiu la gestió en temps real i el management dels riscos (la planificació estratègica ha saltat pels aires). Gestionar amb incertesa és una cosa que no s'aprèn mai del tot, però ens hem acostumat a un cert grau de risc permanent i a saber gestionar en temps real, ajustant i adaptant comportaments, a través del mètode rus de prova i error.
També som més conscients de la valor de les nostres famílies i els nostres amics, i sabem qui ha estat al nostre costat. Els directius i les empreses que han estat a l'alçada han sortit reforçades, i tenen als seus equips més fidelitzats que abans.
En aquest sentit, l'empleat –i les noves generacions, especialment– es fixaran molt en la missió de la seva empresa i en l'impacte que deixa en la societat, la comunitat i el medi ambient. Anem cap a un entorn en què els professionals amb talent busquen cada vegada més el significat del que fan, perquè el nivell de consciència és més alt i això el directiu ho ha de tenir molt present, si vol envoltar-se dels millors.