L'ofensiva de la Delegació del Govern central a Catalunya contra la possibilitat que l'Ajuntament de Badalona obrís les portes el dia 12 d'octubre ha mostrat de nou una gran debilitat: la d'obligar –a no treballar!- en lloc de persuadir, a córrer als jutjats en lloc d'acudir al diàleg polític. I a Badalona, especialment, pel que té de simbòlic.
El recurs contenciós-administratiu es va presentar contra les actuacions municipals relatives a l'obertura al públic o als empleats dels seus locals el dia 12 d'octubre, objecte que posteriorment es concretà en l'apartat del calendari laboral de l'Ajuntament en el qual es disposava que "opcionalment els treballadors/es de l'Ajuntament de Badalona podran treballar el dia 12/10/2016 a canvi d'un dia a escollir entre el dia 1/4/2016 o el dia 9/12/2016".
Sospitosament, la Delegació del Govern central va interposar aquest recurs al migdia del dia 10 d'octubre, sol·licitant la suspensió de l'executivitat de l'acte impugnat com a mesura denominada "cautelaríssima", sense que fos escoltat el criteri de l'Ajuntament de Badalona per manca de temps, pels perjudicis irreparables que es podrien causar –segons la Delegació- si la decisió sobre el fons del recurs acabés sent positiva. La mesura "cautelaríssima" de suspensió va ser adoptada pel Jutjat el mateix dia 11, i confirmada el dia 14 després d'escoltar les dues parts.
La suspensió cautelar d'un acte administratiu mentre dura un procés judicial és excepcional per la presumpció de legalitat dels actes administratius: només pot ser atorgada, junt amb altres requisits, si la seva execució pot produir perjudicis irreparables en el cas que la decisió sobre el fons del recurs sigui favorable al demandant. En el nostre supòsit, el jutge fa seu l'argument de la Delegació del govern que si no es suspenia cautelarment l'acte impugnat l'interès general de la celebració de la festa del 12 d'octubre, es perjudicava de forma irreparable (??). I també es causaven perjudicis d'impossible reparació a la llibertat ideològica dels treballadors que es veien obligats a decidir si anaven a treballar aquell dia o no.
Considerar que la frase "opcionalment, els treballadors podran treballar el dia 12 (..)" és un atemptat contra la llibertat ideològica garantida per l'article 16 de la Constitució requereix un salt interpretatiu excessiu: moltes persones van optar per anar -o no- a treballar el dia 12 d'octubre, i se sorprendrien de saber que la simple tria era inconstitucional. Un establiment d'esports de Sant Pere de Ribes d'una coneguda cadena, per posar un exemple, va obrir el 12 d'octubre tot el dia, i segur que hi van acudir alguns treballadors de forma voluntària, com preveu perfectament el seu conveni col·lectiu: "Els treballadors/es que no tinguin obligació de treballar en diumenges i festius, per als que, per tant, el treball en aquests dies resulti voluntari, tindran dret a (....)". S'assembla tant aquesta previsió del conveni col·lectiu –com el de tants d'altres- a la disposició suspesa de l'Ajuntament de Badalona....
Cal deixar marge a la llibertat, aquest és el primer dels valors superiors de l'ordenament jurídic proclamat per la mateixa Constitució en el seu article 1. També a la llibertat d'optar per treballar puntualment un dia festiu: els festius han deixat fa temps de ser sagrats. Fa 2.000 anys uns fariseus ja es preguntaven: "Per què fan en dissabte, el dia de descans, això que no és permès? Perquè el dissabte ha estat fet per a l'home, i no l'home per al dissabte".
El recurs contenciós-administratiu es va presentar contra les actuacions municipals relatives a l'obertura al públic o als empleats dels seus locals el dia 12 d'octubre, objecte que posteriorment es concretà en l'apartat del calendari laboral de l'Ajuntament en el qual es disposava que "opcionalment els treballadors/es de l'Ajuntament de Badalona podran treballar el dia 12/10/2016 a canvi d'un dia a escollir entre el dia 1/4/2016 o el dia 9/12/2016".
Sospitosament, la Delegació del Govern central va interposar aquest recurs al migdia del dia 10 d'octubre, sol·licitant la suspensió de l'executivitat de l'acte impugnat com a mesura denominada "cautelaríssima", sense que fos escoltat el criteri de l'Ajuntament de Badalona per manca de temps, pels perjudicis irreparables que es podrien causar –segons la Delegació- si la decisió sobre el fons del recurs acabés sent positiva. La mesura "cautelaríssima" de suspensió va ser adoptada pel Jutjat el mateix dia 11, i confirmada el dia 14 després d'escoltar les dues parts.
La suspensió cautelar d'un acte administratiu mentre dura un procés judicial és excepcional per la presumpció de legalitat dels actes administratius: només pot ser atorgada, junt amb altres requisits, si la seva execució pot produir perjudicis irreparables en el cas que la decisió sobre el fons del recurs sigui favorable al demandant. En el nostre supòsit, el jutge fa seu l'argument de la Delegació del govern que si no es suspenia cautelarment l'acte impugnat l'interès general de la celebració de la festa del 12 d'octubre, es perjudicava de forma irreparable (??). I també es causaven perjudicis d'impossible reparació a la llibertat ideològica dels treballadors que es veien obligats a decidir si anaven a treballar aquell dia o no.
Considerar que la frase "opcionalment, els treballadors podran treballar el dia 12 (..)" és un atemptat contra la llibertat ideològica garantida per l'article 16 de la Constitució requereix un salt interpretatiu excessiu: moltes persones van optar per anar -o no- a treballar el dia 12 d'octubre, i se sorprendrien de saber que la simple tria era inconstitucional. Un establiment d'esports de Sant Pere de Ribes d'una coneguda cadena, per posar un exemple, va obrir el 12 d'octubre tot el dia, i segur que hi van acudir alguns treballadors de forma voluntària, com preveu perfectament el seu conveni col·lectiu: "Els treballadors/es que no tinguin obligació de treballar en diumenges i festius, per als que, per tant, el treball en aquests dies resulti voluntari, tindran dret a (....)". S'assembla tant aquesta previsió del conveni col·lectiu –com el de tants d'altres- a la disposició suspesa de l'Ajuntament de Badalona....
Cal deixar marge a la llibertat, aquest és el primer dels valors superiors de l'ordenament jurídic proclamat per la mateixa Constitució en el seu article 1. També a la llibertat d'optar per treballar puntualment un dia festiu: els festius han deixat fa temps de ser sagrats. Fa 2.000 anys uns fariseus ja es preguntaven: "Per què fan en dissabte, el dia de descans, això que no és permès? Perquè el dissabte ha estat fet per a l'home, i no l'home per al dissabte".
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.