La Comissió Federal de Comerç dels EUA (FTC), la mateixa que l’any 2012 aprovava la compra d’Instagram per part de Facebook acusa ara l’empresa de Mark Zuckerberg de tenir una posició de monopoli i de supressió de la competència. La mateixa FTC que el 2014 li aprovava la compra de Whatsapp per 19.000 milions de dòlars. Però això és molt primera quinzena de desembre del 2020.
Aquest dilluns hem sabut que la mateixa FTC també demanará responsabilitats a Amazon, TikTok. Facebook, Snapchat, Twitter, Whatsapp i Youtube. I també a dues xarxes socials que potser no us sonen tant però que tenen moltíssima influència entre els joves: Discord i Reddit. De fet la causa va d’això, de com aquestes empreses utilitzen la informació que recullen dels seus usuaris per enganxar-los a les seves plataformes i de com això afecta especialment els usuaris més jóvens.
Discord és una xarxa social de missatgeria que va començar el 2015 competint amb Skype. Avui és la xarxa de comunicacions per excel·lència de la comunitat gamer i competeix ja amb les aplicacions de comunicació empresarial com Slack i Microsoft Teams. L’èxit li ha vingut de la popularitat dels e-sports, dels jocs en línia com el Fortnite o el League of Legends i, com no en podia ser d’altra, de la pandèmia. Al 2017 va generar molta controvèrsia perquè la seva funcionalitat de crear grups privats no moderats la van utilitzar grups de neonazis i supremacistes americans per a organitzar les marxes de Charlottesville que van acabar amb un mort. Des de llavors que ha establert un sistema de moderació i de vigilància amb bots per evitar la proliferació d’aquesta púrria. Avui Discord té 100 milions d’usuaris actius.
Reddit és un supervivent de la web d’abans. Co-creat el 2005 pel malaguanyat Aaron Scwartz és un fòrum on compartir tot tipus de continguts que s’organitzen en comunitats anomenades “subreddits”. En aquest sentit arqueo-social, Reddit és diferent a la resta de xarxes socials que coneixem. Un 21% dels seus usuaris tenen entre 18 i 24 anys i un 23% entre 25 i 29. Reddit té 430 milions d’usuaris actius, colze amb colze amb Snapchat i per damunt de xarxes socials com Pinterest, Telegram i Twitter.
La FTC ha emès un comunicat on diuen que “malgrat el paper central en les nostre dia a dia, les decisions que les plataformes en línia més prominents prenen en relació als consumidors estan envoltades en un vel de misteri”. Celebro aquesta preocupació però em sembla que ja fan, que ja fem, tard. Reguladors, societat i usuaris hem perdut el control de la relació que tenim amb les empreses que tenim subcontractades per a que ens gestionin la informació, les relacions i l’estat d’ànim. La asimetria informacional —el que elles saben de nosaltres i el que sabem nosaltres d’elles— és còsmica; saben tot el que fem i nosaltres no sabem res del que fan amb les nostres dades.
"Les grans tecnològiques saben tot el que fem i nosaltres no sabem res del que fan amb les nostres dades"
Estem acostumats a gestionar relacions asimètriques informacionals de proximitat amb humans; amb el mestre, el gestor, l’advocat o el metge, però no estem preparats per a la gestió de l’asimetria informacional amb algorismes globals. En els primers si la relació resulta abusiva sempre podem prescindir dels seu serveis i ens en podem anar a la competència. En els segons ni en podem prescindir ni hi ha competència. Penseu-hi abans de tuitar aquest article.