En un primer article sobre la creativitat, detallava els aspectes més destacats segons els principals autors, estudis, articles i treballs especialitzats en aquest camp. Un segon article apuntava com tot l'anterior assenyala que el més important per ser creatiu és eliminar barreres i perjudicis. Ara faig algunes reflexions de com ser creatiu.
Com ser creatiu? Malauradament, la resposta a aquesta curta pregunta no és ni fàcil ni senzilla. I això, que seria una resposta molt valuosa pel que ens podria aportar tant en l'àmbit individual com col·lectiu. De fet, la creativitat com a habilitat per trobar solucions útils a problemes està poc desenvolupada. Potser la realitat és que no hi ha gaire camp per córrer. Potser ser i estar creatiu no té cap més secret que aconseguir alliberar-se de perjudicis i barreres mentals; i d’altra banda, disposar de suficient informació i influències externes per connectar idees, conceptes o similars que a primera vista no ho semblen. En tot cas, podem detallar aspectes sobre la creativitat que ens ajudin a ser i estar creatius.
"La creativitat com a habilitat de trobar solucions útils a problemes està poc desenvolupada. Potser la realitat és que no hi ha gaire camp per córrer"
Un primer factor essencial: per ser creatiu s'ha de voler ser creatiu, s’ha de tenir la voluntat de trobar idees creatives. Una altra cosa és com ser un creatiu d’èxit. La comparació amb el món de la cuina és acurada. Si volem ser cuiners, probablement hem de tenir accés a una cuina amb els estris necessaris per cuinar, els ingredients necessaris comprats en un comerç i podem trobar la recepta per internet per combinar-hi els elements. Si ens hi posem i cuinem un plat, ja som cuiners, millors o pitjors, però som cuiners i hem elaborat un menjar que és comestible.
Diferent és si volem ser cuiners excepcionals de renom com Ferran Adrià. Això ja és molt més difícil i més enllà d’hores d’experiència i treball, també hi ha un talen innat. Per tant, per ser creatius proposar-nos ser-ho és necessari. I si quan som creatius, la nostra invenció té èxit perquè és útil i serveix per solucionar algun problema llavors també té valor. I passa a ser innovació.
Hi ha un altre factor que trobem en comú en diferents persones creatives d’èxit de qualsevol àmbit o circumstància: un alt sentit de perseverança. Posseeixen una actitud positiva de recerca de la idea creativa que els empeny. N’hi ha que en diuen passió i que possibilita tenir ganes d’una forma constant i regular.
"Hi ha un altre factor en comú en diferents persones creatives d'èxit de qualsevol àmbit o circumstància: un alt sentit de perseverança. Posseeixen una actitud positiva de recerca de la idea creativa que els empeny"
El mite del turmentat i trist creador no és pel sentit de la tristesa en si, sinó perquè aquest estat pot ajudar a triar punts de vista arriscats i sortir de la zona de l’habitual o confort: com no s’està còmode, no costa “desacomodar-se”. O també ho podem interpretar com que la seva suposada zona de confort es dissipa i és tan amplia que abasta fins i tot molt més enllà.
D'altra banda, també ens trobem el mite de les persones creatives que tenen un punt de bogeria perquè necessiten veure la realitat d'altra manera, torçar una realitat establerta per localitzar coses noves o no vistes. Descobrir el que s'amagava però que ningú havia destapat fins aquell moment, potser perquè no hi havia pensat o perquè no s’hi havia atrevit.
En tot cas, seguim tenint dubtes, preguntes i ganes de saber sobre la creativitat. I potser tenia raó John Cleese, el gran actor britànic, que quan li demanaven que expliques en una conferència com ser creatiu deia que no hi havia cap problema perquè és fàcil explicar com ser creatiu; el difícil és ser-ho.