Un Black Friday especial

L'acceptació en poc temps, per part dels nostres consumidors i establiments, del Black Friday ha estat tan espectacular que ens ha situat al capdavant entre els països que més veuen créixer la seva xifra de vendes a Europa durant la jornada. I no ens hauria de sorprendre, ja que hem estat testimonis de l'enorme transformació al món del retail, a cavall del canvi tecnològic i l'aparició de nous canals. El cas és que avui el consumidor agraeix molt més -i de forma creixent- les campanyes de descomptes potents concentrades en pocs dies que els llargs mesos de rebaixes. Tant és així, que si les previsions que es manegen per aquest any no fallen, els ingressos d'aquesta festa comercial poden sobrepassar els 1.400 milions d'euros a Espanya, la qual cosa ens portaria a superar a França i a acostar-nos a Alemanya.

Veiem, doncs, amb esperançat optimisme la consolidació d'una festa relativament nova en la nostra cultura i que suposa el tret de sortida per a la campanya de Nadal. I ho esperem potser més que altres anys, perquè octubre no ha estat, en general, un bon mes pel retail, ni a Catalunya, ni tampoc a Espanya. A Catalunya han incidit, sens dubte, sobre l'estat d'ànim del consumidor els efectes de la incertesa política i la seva seqüela de vagues i manifestacions.

I, a més, en tota la península ha pesat com una llosa, una climatologia de rècord històric que ens ha acompanyat fins a fa ben poques setmanes. Recordem, sense anar més lluny, que a l'octubre, la temperatura mitjana de Barcelona ha estat 2,5 graus més alta que el 2016 i no ha plogut, dos fets clau perquè un no pensi a comprar guants o gavardines. Per això, el sector que més afectat ha resultat ha estat el de moda i complements, molt per sobre de la resta. Ara, esperem que pugui rescabalar-se en part d'això, ja que la roba i el calçat acostumen a ser els productes més sol·licitats en aquesta data, amb gairebé dos terços de la despesa total.

"Pel que fa a l'estat d'ànim del consumidor català, percebo una major serenitat. I això és molt important"  


En definitiva, aquest divendres serà una bona referència per a la campanya de Nadal, una campanya que esperem es desenvolupi en línia ascendent pel que fa a l'any anterior. L'economia està millor que llavors, hi ha més ocupació i les rendes globals són superiors. Pel que fa a l'estat d'ànim del consumidor català, percebo una major serenitat. I això és molt important. Cert que tenim unes eleccions en plena campanya nadalenca, però ja vam tenir l'experiència d'unes generals en 2015.

Per això, no ens preocupen. Al contrari, noto entre les nostres entitats associades una major il·lusió que setmanes enrere. Un optimisme que també sembla compartir la consultora Randstad en preveure que la campanya nadalenca generarà a Catalunya més de 55.000 contractes en el retail, la qual cosa suposa un augment de l'11,6% sobre la de 2016 i que serà la xifra més alta de la història. Queden pocs dies per certificar-ho…

Més informació
Les ofertes atabalen el consumidor
Rendits davant el Black Friday
Els compradors es gastaran entre 50 i 150 euros en el Black Friday
Avui et destaquem
El més llegit