“Existeix una importància fonamental de descriure la connexió amb el port, el Corredor Mediterrani, noves connexions, estacions intermodals i el Corredor Cantàbric-Mediterrani. Aquestes són les infraestructures productives que afavoriran el canvi a un nou model”, ha defensat el comissionat del Corredor Mediterrani del Govern espanyol, Josep Vicent Boira, qui ha destacat la manca de “connexió ferroviària directa” entre el Port de València i Europa, “una barrera que s’ha d’eliminar”. Boira ha pronunciat aquestes paraules en el marc de la conferència-debat Economia valenciana i infraestructures, situació i propostes de futur, impulsat pel Foro Empresarial de l’Horta Sud i presentat i moderat per Laura Català, membre de l’Associació d’Empresaris de Torrent i del citat fòrum.
El comissionat del Govern d'Espanya per al Corredor Mediterrani ha parlat de quatre punts: les tendències que incrementen la mobilitat de les persones i de les mercaderies; el problema de les emissions i el canvi climàtic; les necessitats d'ordenació de territori; i la importància de la societat i de l'economia global.
Xoc entre empresaris i polítics i ecologistes per l’ampliació del Port de València
Des d'aquests punts de partida, Boira ha analitzat què ha succeït en els últims anys en les infraestructures d'Europa, de l’Estat espanyol i del País Valencià. En aquest sentit, el comissionat ha apuntat que existeix una baixa productivitat d'inversions en infraestructures: “L'exemple més evident és que els nostres ports no tenen accés ferroviari. Per contra, la xarxa AVE s'ha desenvolupat molt però no està col·laborant al desenvolupament de l'economia productiva”. El port de València, com dèiem, és un dels exemples que ha posat en la seua intervenció per “la manca d’una connexió directa amb Europa”. “És una barrera que cal eliminar”, ha sentenciat.
"Els nostres ports no tenen accés ferroviari. Per contra, la xarxa AVE s'ha desenvolupat molt però no està col·laborant al desenvolupament de l'economia productiva"
Igualment, ha lamentat que en aquests moments ni Castelló ni València, ni Sagunt, ni Alacant tenen connexió directa amb la resta d'Europa: “Ara mateix s'ha licitat la connexió, l'accés ferroviari al Port de Sagunt, però anem molt retardats, sobretot perquè la globalització va començar fa ja alguns anys”.
El suport de Boira a la connectivitat del Port de València i a la seua ampliació arriba en un moment tens entre empresaris i grups ecologistes (per les mossegades a l’horta), que inclús han portat al Parlament Europeu possibles irregularitats en la seua tramitació. També compta amb l’oposició de l’alcalde de la ciutat, Joan Ribó (de Compromís), i inclús l’eurodiputat Esteban González Pons (PP) va escriure un article molt dur al diari valencià Las Provincias contra les obres al port: “Cobrirem de ciment l’escot marí de València? També resulta incomprensible que semblant transformació gradual de la capital del Túria en favor d’un mega-port s’estiga produint sense que els ciutadans piulen, o el que és pitjor, sense que s’assabenten”.
“El transport de passatgers i de mercaderies es multiplicarà per tres en tot el món. Hem d’estar preparats per a aquest escenari”
Tornant a la conferència de Boira, el comissionat veu “necessari” desenvolupar aquestes infraestructures per la reducció de temps de transport i de costos: “Amb el Corredor Mediterrani es reduirà un 44% el temps de viatge de les mercaderies i un 10% els costos logístics”. “El creixement de l'activitat econòmica i la millora de la competitivitat depenen de les infraestructures i de la connectivitat d'aquestes”, ha apuntat, i ha recolzat el seu argumentari sobre la metàfora de les dark kitchen relatives als canvis en els sistemes productius i la deslocalització.
“Assistirem a un creixement important del moviment i de la mobilitat. El transport de passatgers i de mercaderies es multiplicarà per tres en tot el món, passarem dels 44 bilions de kilòmetres anuals als 129 bilions. Pensem que hem arribat al topall, però no, estem començant i hem d’estar preparats per a aquest escenari”, ha assegurat Boira.
“El model general ha de modificar-se. És important incrementar la productivitat que potencie el nostre model econòmic, un model que en l'actualitat és de mà d'obra poc qualificada i amb activitat de baixa productivitat. Hem d'evolucionar cap a un model de major productivitat. I per a això, cal invertir en infraestructures”, ha defensat el comissionat.
“S’ha invertit en infraestructures de baixa productivitat, com trens entre Madrid i Valladolid o entre Madrid i Osca”
Boira ha recordat que el País Valencià “encara està molt a la cua de les infraestructures” a l’Estat espanyol, ja que és la quarta autonomia en dotacions d'infraestructures per habitant. Per això ha insistit en què “és necessari recuperar les inversions i aconseguir el nivell d'inversions que el País Valencià es mereix”.
En aquesta línia, el comissionat ha clamat contra el model radial d’infraestructures que ha predominat als plans espanyols: “S’ha invertit en infraestructures de baixa productivitat, com trens entre Madrid i Valladolid o entre Madrid i Osca. És impossible que un tren d’alta velocitat d’aquest tipus siga rendible”.
Per últim, Boira ha assenyalat la importància “d’invertir més en infraestructures que milloren el canvi climàtic, un canvi substancial cap a infraestructures més sostenibles en l'economia productiva” i també ha fet una crida a “ordenar bé el territori”. “Es necessita que les administracions definisquen noves prioritats i promoguen les reformes. Està molt bé parlar dels problemes de l’Espanya despoblada, però també hem de parlar dels problemes de l’Espanya col·lapsada”, ha incidit.