El futur ha arribat al món de les compres. Ja ningú no dubta que la venda en línia ha arribat per quedar-se, i més en temps de pandèmia. La covid-19 i les restriccions que porta aparellades han accelerat, més si cap, la consolidació d'un model de compravenda cada vegada més arrelat a totes les llars. Sense cues i amb pocs clicks tries el producte que més t'agrada i en poques hores el tens a casa. I si no et convenç, el pots tornar gratuïtament. Qui pot resistir-se a això? Pràcticament ningú.
En Inditex ja fa temps que són conscients que el seu negoci passa pel canal digital i per això van engegar un procés que ells mateixos anomenaren "de digitalització i absorció de botigues" amb l'objectiu de reestructurar la seua infraestructura i adaptar-la a la venda en línia. Això és: menys botigues i més magatzems i punts de recollida.
Tota modernitat -i tota reestructuració- tenen les seues conseqüències, i al País Valencià es començaran a notar des de ja. I és que l'empresa creada pel gallec Amancio Ortega ha decidit que actualment li sobren una quinzena de les seues botigues valencianes, i algunes d'elles ja no tornaran a alçar la persiana. Aquesta xifra no és encara definitiva i és possible que entre abril de 2021 i gener de 2023 altres establiments de la firma tanquen les seues portes per sempre.
Segons han explicat fonts d’UGT, el pla que Inditex ha presentat als sindicats recull la intenció de tancar entre 200 i 300 botigues a tot l’Estat espanyol. Aquest tancament es divideix en dos blocs: el primer, que comença aquesta setmana i acaba a finals d’abril, i el segon que s’estén fins al 31 de gener de 2023. Actualment, l’acord a què han arribat empresa i sindicats només detalla allò que ocorrerà fins a l’abril.
Al País Valencià, Inditex tancarà 14 botigues, la majoria a la demarcació d’Alacant, segons afirmen fonts de CCOO. En total, el tancament afectarà 134 persones treballadores de l’empresa, que disposen de diverses opcions per a reconduir el seu futur laboral. Segons assenyalen fonts sindicals, la majoria de les botigues que tancaran són menudes, amb poc volum de facturació. L’objectiu és que el canal virtual absorbisca aquestes vendes.
El pla que Inditex ha presentat als sindicats recull la intenció de tancar entre 200 i 300 botigues a tot l'Estat espanyol
La clausura més sonada és la de l’emblemàtica botiga de Zara del carrer Russafa de València. Aquesta és la tercera més gran que la firma tancarà a l’Estat, i que actualment dona feina a 36 persones. Un altre dels establiments més coneguts del qual la marca ha decidit prescindir és el de Lefties a Xàtiva.
Reubicació de la plantilla
El principal acord a què han arribat empresa i sindicats en diverses reunions celebrades a Madrid és la reubicació de tota la plantilla. És a dir, totes les persones que vulguen seguir treballant per a Inditex podran fer-ho i, en principi, en la botiga més propera a la que treballaven fins ara.
Segons expliquen des de CCOO, actualment la plantilla es troba en un període d’acceptació voluntària de nova plaça. Inditex posa a disposició de les seues encara treballadores una sèrie de vacants que no tenen per què tindre les mateixes condicions laborals de què gaudeixen actualment, però sí que es garanteix una certa proximitat al seu lloc actual de feina. La plantilla disposa de 15 dies per acceptar o no alguna d’aquestes opcions. Si no ho fan, s’activa la segona pota de l’acord, segons la qual Inditex oferirà llocs de treball amb les mateixes condicions que es gaudien fins ara, però que poden estar en qualsevol lloc de l’Estat. És a dir, una treballadora del Lefties de Xàtiva pot acabar treballant a un Zara de La Corunya. Una vegada acceptada la plaça, es disposa d’un any per ratificar-la o rebutjar-la.
Però encara queda una última opció. Si cap de les dues vies anteriors s’adequa, la plantilla es pot acollir a una indemnització per acomiadament improcedent. De fet, des de CCOO es recomana a les treballadores amb més antiguitat que es plantegen aquesta solució.
Tensions entre empresa i sindicats
Al País Valencià, les primeres botigues tanquen ja mateix. Abans del 31 de gener abaixaran la persiana definitivament nou botigues, en les quals hi treballen 79 persones. Dues més tancaran al febrer, una al març i l’altra a l’abril. Aquesta primera onada de clausures afecta la majoria de la plantilla, i des de CCOO denuncien que molts dels llocs de treball alternatius que Inditex està oferint no s’ajusta a allò pactat.
Així ho han transmès aquest dimarts als responsables d’Inditex durant la constitució de la mesa de seguiment de l’acord al País Valencià, i l’objectiu és seguir treballant per aconseguir una millora de les opcions per a un personal que d’altra banda podria passar a engreixar les ja de per si farcides llistes de l’atur valencià.
Un dels problemes que detecten els sindicats és l'encaix de la plantilla de les botigues de Xàtiva i Alcoi, ja que l'empresa no disposa de suficients alternatives per ubicar-la a una distància raonable
Un altre dels principals problemes que detecten els sindicats és l’encaix de la plantilla que actualment treballa a les botigues de Xàtiva i Alcoi, ja que l’empresa no disposa de suficients alternatives per ubicar-la a una distància raonable. En canvi, s’espera que els 36 treballadors de la botiga del carrer Russafa de València passen a formar part de la plantilla de el nou Zara que s’obrirà pocs metres més enllà, a la galeria Juan de Austria, on està prevista l’obertura d’una de les botigues més grans de la marca en l’àmbit estatal.
Una reestructuració d’àmbit mundial
Aquest procés de digitalització i absorció de botigues que ha engegat Inditex no afecta només Espanya. Fa unes setmanes, el portal especialitzat WWD publicava que l’empresa d’Amancio Ortega tancava tots els seus establiments de Pull&Bear, Stradivarius i Bershka a la Xina. Aquesta decisió afectarà un total de 93 establiments: 37 de Pull&Bear, 34 de Bershka i 22 de Stradivarius.
A principis d’estiu, Inditex va fer públic el seu pla de reestructuració i adaptació al mercat en línia. Així, al juny es va avançar que l’empresa invertirà 1.000 milions d'euros a impulsar l'activitat online i altres 1.700 milions d'euros a posar en la plataforma integrada de botigues. Les previsions de la firma són que en 2022 les vendes per internet suposen més del 25% del total.