"No són unes vacances normals", "aquest any no serà el mateix" o "si podem fer alguna cosa haurà de ser per aquí a prop". Són les frases que s'han convertit en el hit del 2020, el que més sona, però, tot i així, només cal obrir les xarxes socials per veure un bon grapat de fotografies de diferents paratges. L'estiu, el confinament i les vacances no han deixat que la covid-19 arravatés les ganes de viatjar de la ciutadania, sigui a prop de casa o a destinacions segures. Precisament per això, TripAdvisor torna a publicar el rànquing de les millors destinacions turístiques, una classificació que fa en funció de les preferències dels seus milions d'usuaris. Barcelona repeteix dins del top 10 de la plataforma i, tot i que perd dues posicions respecte l'any passat, encara és a la 9a plaça.
Mentrestant, Londres torna al número 1 del podi, seguida de París i de Creta. Només dues ciutats de l'Estat entren en el rànquing. Per davant de la capital catalana, i a la vuitena plaça, s'hi troba Mallorca, "l'illa d'insomni que va inspirar artistes com Chopin o Miró" i de la qual en destaquen la catedral de Palma, el casc antic d'Alcúdia i la platja de Muro a la falda de la Serra de Tramuntana.
La proposta per Barcelona, que "té un aire de surrealisme", va vinculada a Dalí, la Sagrada Família i el Parc Güell. A més, la plataforma convida a prendre's una sangria en una terrassa de Les Rambles, "mentre s'observa els cridaners artistes i crea un banquet mòbil fent tapes de bar en bar". La Casa Amatller de Puig i Cadafalch, la Torre Bellesguard de Martí I a Sarrià o el Museu d'Història de Barcelona són només algunes de les recomanacions de TripAdvisor.
També hi apareixen les terrasses i places de Gràcia i els búnquers del Carmel, on s'hi ha hagut de vetar l'accés fins les 20 hores per l'excés de gent que s'hi acumulava i garantir, així, la seguretat ciutadana en plena pandèmia de coronavirus. De fet, ja s'han fet diverses campanyes per atraure més turisme local a la ciutat i, en aquest sentit, Barcelona Oberta ja va fer un acord de col·laboració amb tres empreses referents del sector de rutes per ajudar a descobrir la ciutat als seus residents.
De gustos n'hi ha de tots colors i, tot i que aquest any la mobilitat serà més limitada, molta gent té ganes de viatjar. I aquestes són les destinacions que més agraden, però val a dir que, per exemple en el cas de Catalunya, hi ha diversitat més enllà de la poderosa Barcelona. I per això, el Govern ja va anunciar que destinaria una inversió rècord de 7,4 milions d'euros a una campanya de promoció turística per "reactivar" el sector i evitar el tancament de petites i mitjanes empreses al territori.
"Escoltar, veure, olorar, tocar... sentir". Com diu la campanya de la Generalitat, es pot gaudir de Catalunya amb els cinc sentits i ara, sempre amb prudència i seguretat, és el moment de fer-ho i impulsar el turisme local, malgrat sigui impossible recuperar les pèrdues que ja està representant la caiguda del turisme estranger, sobretot de França, Alemanya i el Regne Unit.